Mindre nöjda kunder på bostadsmarknaden

Foto: Thinkstock
Köparna och säljarna är mindre nöjda med mäklarna än tidigare.
MIN EKONOMI

Färre bostadsintressenter är nöjda med sina fastighetsmäklare än tidigare.
Och spridningen mellan olika firmor ökar, visar en ny mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI.

Det senaste halvårets turbulens på bostadsmarknaden tycks inte ha gjort mäklarbranschen gott. Helhetsbetyget i SKI:s senaste undersökning visar att köparna och säljarnas betyg på branschen sjunkit från 68,4 i fjol, till 66,1 i år (av maximalt 100).

Samtliga mäklare utom Skandiamäklarna får sämre betyg. Spridningen bland de olika firmorna är också större än tidigare år, då skillnaden mellan bolagen varit liten.

Länsförsäkringar bäst

Högst betyg får Länsförsäkringar Fastighetsförmedling (71,3). Längst ner på listan återfinns Bjurfors (60,3).

En betydande källa till missnöje bland kunderna är att skillnaden mellan utgångspris och slutpris är för stor. Det tycker en tredjedel av köparna och säljarna är problematiskt.

– Den här tredjedelen är extremt missnöjda och drar ned hela branschens kundbetyg, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressmeddelande.

Missnöjet är extra stort i storstäderna.

”Närhet vinnande koncept”

– Det vi ser är att mäklare på mindre orter i större utsträckning har lyckats bygga upp känslan att de månar om sina kunder och att man kan lita på sin mäklare. Närhet och engagemang är ett vinnande koncept, säger Johan Parmler.

Studien, som genomfördes i maj i år, visar att nästan 7 av 10 upplever att de har tillräckliga kunskaper om det nya amorteringskravet som trädde i kraft 1 mars.

– Studien visar att de som upplever sig ha kunskap kring amorteringskravet också är generellt mer nöjda med sin mäklare och bostadsaffär, säger Johan Parmler.

Foto: Svenskt Kvalitetsindex

Fakta: Om mätningen

Intervjuerna genomfördes under maj 2018. Totalt genomfördes knappt 1 100 intervjuer.

Branscher och aktörer som får betyg under 60 i kundnöjdhet har stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, enligt SKI. Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan aktör och kund.

Källa: Svenskt Kvalitetsindex