Osäkerhet om rättigheter vid abonnemangsfällor

Publicerad 2017-11-02

200 000 svenskar har råkat ut för en abonnemangsfälla.

Var tredje svensk konsument utsätts dagligen för lockerbjudanden på nätet om billiga produkter och gratis provpaket. Men få som fastnat i en abonnemangsfälla känner till sina rättigheter, visar en ny undersökning.

Omkring 200 000 svenskar har någon gång de senaste tre åren råkat ut för en så kallad abonnemangsfälla – erbjudanden om billiga produkter som leder till kostsamma prenumerationer för de som tackat ja. Det enligt Konsument Europa.

Och enligt en undersökning gjord av Sifo Kantar blir var tredje svensk dagligen utsatt för lockerbjudanden på nätet. I många fall innebär erbjudandena att konsumenten omedvetet tecknar sig för ett abonnemang, som sedan kan vara krångligt att ta sig ur.

”Utnyttjar osäkerhet”

Många konsumenter är osäkra på vilka rättigheter de har när de har fastnat i en abonnemangsfälla. Det gäller till exempel ångerrätt, obeställda varor och vilka krav man kan ställa på kortutgivaren, enligt undersökningen.

"Annonserna är ofta medvetet utformade på ett sätt som utnyttjar konsumenternas osäkerhet och spela på känslor som lockar dem till ogenomtänkta och förhastade köp", säger Jolanda Girzl, direktör för Konsument Europa, i en kommentar.

Abonnemangsfällor är inget nytt fenomen. Men det står högt upp på listan över framväxande e-handelsproblem, enligt European Consumer Centres (ECC-net) där svenska Konsument Europa ingår.

Så hanterar du abonnemangsfällor:

  • Använd inte produkten när den levereras
    Ofta marknadsförs produkterna som provpaket, men i orderbekräftelsen kallas det välkomstpaket. Läs avtalsvillkoren och orderbekräftelsen noggrant, oftast är det först då du upptäcker att ett proverbjudande faktiskt leder till en prenumeration.
  • Kontrollera om du är bunden av en beställning
    Kontrollera om det i omedelbar anslutning till beställningsknappen finns information om att beställningen medför betalningsskyldighet. Om den informationen saknas är du inte bunden av beställningen. Detta är bra information att kunna visa för företaget när du skickar ditt bestridande.
  • Kontrollera om du har rätt att ångra köpet
    Du har en lagstadgad ångerrätt på 14 dagar vid distansköp av varor inom EU. Om näringsidkaren inte har informerat dig alls eller inte korrekt om ångerrätten förlängs ångerfristen med 12 månader. Utnyttja din ångerrätt genom att skicka ett ångermeddelande till företaget där du förklarar att du ångrar köpet. Signera inte brevet då det förekommit att bolag kopierar underskrifter. Skaffa gärna kvitto från posten på att du har skickat brevet och spara en kopia av brevet som bevis. Du kan även ångra via e-post om företaget har en e-postadress. Kom ihåg att spara meddelandet som bevis.
    Om du inte har rätt att ångra dig kan du kontrollera vilka villkor som finns för uppsägning i avtalet. Om det inte var tydligt att erbjudandet hörde ihop med en prenumeration är det inte säkert att du är bunden av prenumerationen.
  • Skicka tillbaka den oanvända varan
    Se till att få ett kvitto på försändelsen. Det kan också vara lämpligt att skicka paketet spårbart. Det är du som ska betala returfrakten.
  • Be om återbetalning
    Du har rätt att kräva tillbaka pengarna, som du har betalat för produkten inklusive frakt. Har du betalat med bankkort kan du vända dig direkt till kortutgivaren för att undersöka möjligheten till kortreklamation. Har du betalat med kreditkort har du ett extra skydd genom konsumentkreditlagen.

Källa: Konsument Europa

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu