Svensk e-handel underkänd

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-09-19

Svenska e-handelssajter är svårnavigerade och betydligt mer outvecklade än de amerikanska, visar en ny rapport frän Handelns utredningsinstitut, HUI.

Rapporten har gjorts av den brittiska konsulten Shelly Taylor, som granskat 115 amerikanska, brittiska och svenska e-handelssajter som bland annat säljer böcker, blommor, skivor, mat, djur och sportartiklar. Hon har jämfšrt dem på 350 punkter och granskningen gäller bland annat vilka funktioner de erbjuder samt hur användarvänliga de är.

Resultatet visar att de svenska e-handelssajterna är betydligt mindre utvecklade än de amerikanska. En orsak är att de amerikanska sajterna funnits längre än de svenska och därför har ett fšrspröng och kunnat utveckla sig.

Resultatet visar att det är fšrhållandevis svårt att navigera på många svenska e-handelssajter och att det är lätt fšr kunden att tappa bort sig när man ska gå frŒn en varukategori till en annan. Endast hälften av de undersökta svenska sajterna hade nŒgon slags karta šver sajten som underlättar när en kund vill gå från en varukategori till en annan. Så många som nio av tio amerikanska sajter hade detta.

Endast sex av tio svenska e-handelssajter accepterar betalning med kreditkort, medan alla de amerikanska granskade sajterna gör det.

Läs mer om den svenska e-handeln

Isaac Pineus

Följ ämnen i artikeln