Filips limbo – ingen får elstöd för villan: ”Orimligt”

Publicerad 2023-02-23

Filip var inställd på att få pengar för hela den period som elstödet bygger på.

Men efter en bodelning har han hamnat i ett limbo – nu får ingen elstöd för elen som förbrukats i villan.

– Det känns orimligt att det bara brinner inne, säger han.

Nu får miljoner svenskar besked om att elstödspengarna är på väg. Samtidigt finns de som hamnar mellan stolarna på grund av hur modellen för elstödet är uppbyggd.

En av dem är Filip. Han är i 30-årsåldern och har nyligen fått besked om att de pengar han räknat med inte kommer.

I oktober 2022 stod han som ensam ägare till den villa i Västsverige som han tidigare bott i tillsammans med sin sambo innan de separerade.

– Jag valde då efter att ha märkt av de ökande kostnaderna med elpriser och stigande räntor att överlåta fastigheten till henne i oktober 2022.

I det läget hade Filip inte en tanke på att det elstöd som regeringen utlovat och som grundar sig i förbrukning mellan oktober 2021 till september 2022, skulle ha ett brytdatum som som kunde påverka möjligheten till stöd.

Brytpunksdatumet är avgörande

När Energimarknadsinspektionen 16 november meddelade att Svenska Kraftnäts ansökan om elstödsmodell godkänts, spikades brytpunktsdatumet till 17 november.

– När jag såg det så fick jag en chock, men tänkte att eftersom jag betalat elkostnaderna under hela den period som stödet grundar sig på så borde det vara självklart att jag får pengar utbetalt.

Men det visade sig att Filips känsla av chock snart skulle besannas.

Eftersom hans tidigare sambo, som då var ägare till huset, redan skaffat sig ett annat boende flyttade hon enligt Filip inte in i villan som då stod utan el.

– Hon tog över huset för att lägga ut det till försäljning så hon har aldrig haft något elavtal eller elnätsavtal, säger Filip.

Dyra elpriser har slagit hårt mot många svenskar.

Beskedet från Svenska Kraftnät

När brytpunktsdatumet blev känt ringde han först sin elnätsleverantör Eon för att få hjälp i frågan. Filip uppger att Eon meddelade honom att de inte kunde svara på frågor och hänvisade till Svenska Kraftnät.

– Det fanns ingen att tala med på Svenska Kraftnät utan jag fick mejla. Beskedet jag fick var att det bara betalas ut elstödspengar till den som stod på avtalet just den 17 november. Det trots att jag bott och betalat för hela den period som stödet grundar sig på.

I Filips fall handlar det inte enbart om att han nu inte får stödpengar utbetalt. Eftersom villan helt saknat elnätsavtal på brytpunktsdatumet kommer inga pengar alls att betalas ut i elstöd.

– Det känns orimligt att det bara brinner inne. Jag uppfyller ju alla krav, förutom att jag inte stod på ett elnätsavtal just det datumet. I ett hus där inget elnätsavtal är registrerat alls vid den tidpunkten.

”Inte tänkt att vara retroaktivt”

Aftonbladet har ställt frågor om Filips fall till Svenska Kraftnät som betalar ut elstödspengarna. Myndighetens pressekreterare Robert Sennerdal svarar i en skriftlig kommentar, där han poängterar att de som ser pengarna som ett stöd för tidigare kostnader missuppfattat hur elstödet fungerar.

”Förslaget till modell för elstödet togs fram med utgångspunkten att det skulle vara möjligt att genomföra på kort tid med stor effekt och uppnå de mål som regeringen hade satt för uppdraget som Svenska kraftnät fick. Historiska data har använts för att uppskatta väntad förbrukning framåt. Stödet är alltså inte tänkt att vara retroaktivt som en återbetalning eller kompensation”.

Filip uppger att beskedet om att det inte blir något elstöd känns tungt.

– Jag tyckte att det skulle bli skönt att få tillbaka lite av de här pengarna, som jag faktiskt har betalat in när elen varit så dyr. Det är vad det handlar om här, jag får ju inga pengar gratis. Jag har betalat räkningarna under den period som de satt, och förstår faktiskt inte hur de tänker här.