Kritiken: Hasse verkar bakom flötet

SVT:s nöjespanel: Det är för platt och vitt i Melodifestivalen

Publicerad 2017-02-18

VÄXJÖ. Platt, vitt och Hasse ”bakom flötet”.

Kritiken mot Melodifestivalen fortsätter – nu i SVT:s egen morgonsoffa.

– Det är tyvärr ett bakslag, säger journalisten Anna Charlotta Gunnarson.

Melodifestivalen fortsätter få svidande kritik för manuset, skrivet av ett team på sju personer.

I SVT:s eget ”Gomorron Sverige” får produktionen ännu några slängar av sleven, från programmets nöjespanel.

– Programledarna gör så gott de kan. Men produktionens planering, framförhållning och hur manusskrivarna jobbar har varit ganska lamt. Jag tror att problemet är att man kanske inte vågar så mycket. Förra året var det hatstormar, SVT stack ut hakan ganska mycket, nu när det ingenting. Lite skoj om skåningar ger ju ingenting, det är tyvärr ett bakslag, säger journalisten Anna Charlotta Gunnarson i fredagens program.

Melodifestivalens projektledare Anette Helenius har hört om kritiken i två veckor nu.

– Jag är så trött på den här frågan nu. Det finns inget program där manuset diskuteras så ingående, jag tycker inte att det stämmer. Det får stå för dem, säger hon.

Hasse ”bakom flötet”

Anan Charlotta Gunnarson menar också att manuset framställer Hasse ”Kvinnabuske” Andersson som en platt karikatyr av en skånsk farbror.

– Jag träffade Hasse Andersson under Andra chansen förra året och satt med honom ganska mycket. Han är en otroligt skarp, fin person. Jag tycker inte det syns nånting här. De har gjort honom till någon som verkar nästan lite bakom flötet, säger Anna Charlotta Gunnarson.

Hasse Andersson slår tillbaka mot kritiken.

– Jag är kanske lite bakom flötet, men jag är mig själv. Att jag hela tiden ska fika kommer från barnprogrammet ”Kändisbarnvakten”, sen har det hängt i. Det är så många barn som tittar på det här programmet, jag tyckte att det var kul att ungarna skulle känna igen det. Men jag är ingen storfikare egentligen kan jag säga.

”Det är för vitt”

Nöjespanelen i ”Gomorron Sverige” kritiserar också att Melodifestivalen med sin helvita programledartrio har en alldeles för snäv mångfald.

– Det är för vitt, säger Tara Moshizi.

Anette Helenius har väntat på den kritiken sedan trion presenterades.

– Det var roligt att den kritiken kom först nu, vi har diskuterat den frågan men vi anser att programmet har en mångfald och bredd inbygt i sitt dna överlag, både i genrer, artisteri och upphov så vi vågar göra ett sådant val, säger hon.

Fotnot: Du kan se hela inslaget 2:15:00 in här.