Hämta fallskärm – och håll ut till sista låten

Det här kan ni förvänta er av Mellons första deltävling

GÖTEBORG. Fallhöjden mellan det sämsta och det bästa är som vanligt hisnande.

Hämta fallskärmen.

Och håll ut till låt sju.

Tidigare i veckan råkade min kära kollega Torbjörn Ek titta rakt in i en tv-kamera och säga:

”Välkomna till Melodifestivalen 2007!”

Äh, tio år hit eller dit. Men jag kan förstå Tobbes älskvärda misstag.

Ofta känns det som om vi sitter och tittar på samma tävling om och om igen i en evighetsloop.

Var inte Boris René med i fjol? Det stämmer.

Och Ace Wilder igen? Hon kan tydligen inte få nog.

Och är inte David Lindgren med varje år? Jo, men den här gången som programledare. Nästa år sköter han säkert om konfettin.

Dinah Nah leker Charlotte Perrelli

Den som redan har närstuderat årets program märker snabbt att 2017 påminner väldigt mycket om 2016. Oväntat många artister återvänder direkt.

Men vem är den där gravallvarliga indieartisten i gotiska färgnyanser i mitten av setet? Hon med den glittriga gitarren? Är det Charlotte Perrelli? Är ni säkra på det?

Och i samma deltävling försöker alltså Dinah Nah leka den gamla Charlotte Perrelli? Det börjar bli lite förvirrande.

Men att tävlingen inte utvecklas är nys.

För tio år sedan skulle en låt som Nanos ”Hold on” varit omöjlig i Melodifestivalen. Nu är den favorittippad.

Musiken måste, på ett helt annat sätt än förut, kunna leva utanför bubblan. I dag ska de tävla mot de bästa poplåtarna på strömmade topplistor.

Och ”Hold on” är deltävlingens bästa satsning.

Rätt mycket talar för Nano

Om fjolårets trend håller sig, att nya och okända namn röstas fram i stället för äldre och mer etablerade namn, talar rätt mycket för Nano i kväll.

Men troligtvis kommer programledarna och innehållet mellan bidragen att utsättas för den värsta granskningen.

Ägna gärna Hasse Andersson, David Lindgren och Clara Henry en tanke i kväll. De har ingen lätt uppgift. Uppenbarligen inte manusförfattarna heller.

Innehållsproducenterna ska nämligen följa upp ett av tävlingens mest lyckade år. Som toppades av att finalen i Eurovision Song Contest, där bland annat Petra Mede strålade mer än någon annan programledare i evenemangets moderna tid, belönades med Europas största tv-pris: Rose d'Or.

Och när ingen klippa som Gina Dirawi syns i rutan och när exempelvis Henrik Schyffert är upptagen med annat så slänger SVT in – modern dans.

Är vi där nu igen?

Men för den goda stämningens skull kan vi spara kommentarerna om programmets övriga moment ett tag.

Här kommer dock ett litet smakprov:

Under genrepet i Göteborg gick ett av skämten ut på att Hasse Andersson förväxlade ordet ”inkasso” med efternamnet Ingrosso.

Den nivån.