Svenska matkedjan trea – hela i världen

Publicerad 2016-01-21

Axfood tokökar: ”Kan betala sig stort”

Axfood, som bland annat äger Hemköp och Willys, är topp tre i världen på att öka omsättningen.

Här är glädjesiffrorna för Axfood, som äger Hemköp och Willys.

Nya analyser visar att den blågula matjätten ökat intäkterna med 49 procent på fem år – vilket är tredje bäst i världen, rapporterar Dagens Handel.

Det är konsultföretaget Deliotte som i sin årliga rapport om den globala detaljhandeln placerar svenska Axel Johnson AB, med Axfood och Axstores, på en tredjeplats över de företag som vuxit snabbast 2009 till 2014.

Inräknat både butiks- och grossistled har svenskarna alltså ökat på intäktssidan med 49 procent – endast slagna av kinesiska e-handelsbolagen Wipshop och JD.com. De ökade med otroliga 320 respektive 150 procent.

– Det sker många innovationer inom handelsområdet och de kan betala sig stort. Det har vi sett exempel på tidigare, säger Deloittes Ira Kalish, enligt Dagens Handel.

Amerikaner överlägsna

Listan över vilka detaljhandelsföretag som är störst sett till omsättning toppas inte helt oväntat av amerikanska Walmart, som omsätter drygt 486 miljarder dollar – eller cirka 4 1000 miljarder (!) kronor. Tvåa på listan är Costo, som enbart har medlemsregistrerade konsumenter.

Som kuriosa kan nämnas Walmarts näthandel, 2,5 procent av dess omsättning, placerar företagen på fjärde plats över världens största e-handelsbolag.

Aftonbladet Mat & Vin

Följ ämnen i artikeln