Ny undersökning: Varannan svensk vill ändra sina matvanor

Universitet utvecklar spel som hjälp för framtidens matval

avJill Eriksson

Foto: TT
Anna Hessle, forskare på SLU: ”Vi ska försöka ge konsumenter olika aspekter på miljöpåverkan”.

Varannan svensk kan tänka sig att ändra sina matval för miljön och klimatet.

Samtidigt anser tre av fem att deras kunskaper om klimatpåverkan är begränsad.

– Många vill förändra, men man vet inte hur, säger Mats Wiktorsson, SLU Holding.

Det är Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, tillsammans med dotterbolaget SLU Holding, som gjort undersökningen.

Tillsammans med Interaction Lab bygger man nu en prototyp för ett spel om framtidens matval.

Anna Hessle, forskare på SLU, berättar:

– Det är inte så lätt som konsument att förstå hur allt hänger ihop. Bilden som presenteras är ofta väldigt svart eller vit, men det är mer komplicerat, ibland med målkonflikter mellan olika slags miljöpåverkan. Till exempel påverkar nötkreatur och får klimatet, men de är samtidigt nödvändiga för att bevara biologisk mångfald på naturbetesmarker. Vi ska försöka ge konsumenter olika aspekter på miljöpåverkan.

Majoriteten vill göra skillnad

Den nya prototypen är ett slags spel där spelaren blir tilldelad ett lantbruk i en västsvensk kommun. 

– Man väljer om man vill ha djurproduktion eller växtproduktion. Efter varje spelrunda får man olika indikationer på hur bra besluten har varit, säger Mats Wiktorsson på SLU Holding.

Spelet är tänkt att testas på gymnasiet för att sedan eventuellt tas i bruk i ämnet naturvetenskap nationellt. 

– Än så länge är det en prototyp, men vi vill den prova på gymnasieungdomar och kolla hur de tänker kring klimat och mat.

Under spelutvecklingen insåg projektgruppen att det behövs mer kunskap om konsumenternas beteenden.

– Vi började att utveckla prototypen först, men kände att vi var tvungna att få en större klarhet i vad konsumenterna visste. Dels att förändra men också för att se hur deras matval ser ut. Det visade sig att klimatet inte var det viktigaste trots att det skrivits så mycket i media, säger Mats Wiktorsson.

I stället var det andra parametrar som spelade större roll.

– Hög kvalitet, svenskt och billigt vill de flesta ha, det är någon form av drömscenario. Man får vara beredd att betala för kvalitet. 

  • Men trots att det är få som spontant svarar att de bryr sig mest om miljö och hållbarhet är det många som vill göra skillnad. Enligt undersökningen kan 95 procent tänka sig att i någon mån förändra sina matval för att minska miljö- och klimatpåverkan. Så många som varannan säger spontant att de kan tänka sig att göra förändringar för att minska miljö- och klimatpåverkan. 

– Det som är mest anmärkningsvärt i undersökningen är att många vill förändra, men man vet inte hur. 

Så gjordes undersökningen

  • Undersökningen är gjord 2019 av IMA marknadsutveckling på uppdrag av SLU Holding.

  • 402 slumpmässigt utvalda vuxna (från 22 års ålder och uppåt) intervjuades via telefon.

  • ”Syftet med undersökningen var att få olika konsumentgruppers syn på hur deras eget matval påverkar miljön med fokus på klimatet och också att bedöma konsumenternas kunskap om hur olika matval påverkar miljön.”

Källa: SLU Holding

  • Varje vecka är det onsdag. Men inte vilken onsdag som helst. Det är Matsmarta onsdag! Genom kunskap, härliga tips och recept vill Aftonbladet inspirera dig och hela svenska folket att äta lite klimatsmartare. Och man måste ju börja någonstans – så varför inte en dag i veckan?

ARTIKELN HANDLAR OM