Nu syns Greta-effekten hos matjättarna

Köttätarna äter mindre kött

Publisert:

Vegotrenden är inte någon trend.
Inte enligt matjättarna, åtminstone.
– Det har kommit för att stanna, säger Claes Salomonsson på Axfood.

Fler blir inte vegetarianer, men ändå ökar försäljningen av vegetariska alternativ lavinartat.

Ekvationen kan en treåring lösa, det handlar helt enkelt om att fler köttätare väljer bort kött i högre utsträckning än förr.

– Man äter mer vegetariskt i vardagen i stället för de vanliga makaronerna med köttbullar, säger Coops presschef Tobias Rydergren.

Därför blir tallriken grönare

Vi får backa tillbaka tre år i tiden för att identifiera trendbrottet som tydligt för Coop. Enligt Tobias Rydergren var det den växande klimatfrågan som låg till grund för en grönare tallrik.

– Det finns säkert andra som gör det av hälsoskäl eller djurvälfärdsfrågan. Men klimatfrågan är så tung på dagordningen och där målas köttet ut som nånting man ska minska på. Det är den tydligaste förklaringen.

Enligt Jordbruksverkets statistik har köttätandet i Sverige minskat de senaste två åren, innan dess var kurvan uppåtgående.

Hos Coop ser man samma trend.

– Det är ingen jättestark minskning, men vi ser det som något typ av trendbrott. Det verkar som att man ställer om vad man äter ganska tydligt ,säger Tobias Rydergren.

Nu syns Greta-effekten hos matjättarna
Nu syns Greta-effekten hos matjättarna

Storstadskvinnor går i bräschen

Hos Axfood, som äger bland andra äger Hemköp och Willys, ser man också ett tydligt trendbrott. I frontlinjen för den ökade försäljningen av vegomat går kvinnor i storstäderna, är deras teori.

– Vi vet att unga kvinnor i storstäder är mer representerade än andra vad gäller vegetariskt, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood.

Det ser man också i Vegobarometern, en årlig Sifoundersökning från Axfood. Enligt undersökningen har antalet flexitarianer – de som äter vegetariskt två till sex dagar i veckan – ökat från från 24 procent 2018 till 28 procent 2019. Vid den första mätningen 2016 var samma andel 19 procent.

Enligt samma undersökning är det tydligt att miljön är den huvudsakliga anledningen till att allt fler är så kallade flexitarianer.

”En Greta-effekt”

Samtidigt har intresset för eko-produkter stannat av en aning hos Axfood.

– Vego blivit det nya eko. Det finns många förklaringar till detta, ett är att vi kanske nått den nivå av människor som är mottagliga för ekologiskt. En ökad diskussion och debatt kring nyttan med ekologiskt jämfört med konventionellt är en annan.

– Ytterligare en förklaring är det ökade intresset för att välja mer växtbaserade produkter för att minska klimatpåverkan. Lite av Greta-effekten alltså, säger Claes Salomonsson.

Hur ser försäljningen på kött ut hos er?

– Det har planat ut skulle jag säga. Detta efter många år av ständigt ökad försäljning och ökat köttätande. I dag ser vi en trend mot lite finare, dyrare kött, svenskt och närproducerat. Även här har klimatdebatten spelat en stor roll där många menar att vi måste, inte sluta men väl äta mindre av framför allt rött kött för att klara såväl vår egen som planetens överlevnad.

Ica: Försäljningen av kött minskar

Även hos matjätten Ica ser man samma tendenser. Intresset för vego ökar medan köttförsäljningen minskar.

– Vi ser att försäljningen av kött har minskat med två procent under förra året. Att välja vegetariska alternativ är en tydlig trend just nu men de vegetariska alternativen kommer även i framtiden ha en naturlig plats i butikerna, säger Icas hållbarhetsdirekör Kerstin Lindvall.

Nu syns Greta-effekten hos matjättarna
  • Varje vecka är det onsdag. Men inte vilken onsdag som helst. Det är Matsmarta onsdag! Genom kunskap, härliga tips och recept vill Aftonbladet inspirera dig och hela svenska folket att äta lite klimatsmartare. Och man måste ju börja någonstans – så varför inte en dag i veckan?