Godis lurar i alla hörn

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-08

Godiset ska bort från kassorna.

Det är ett urgammalt krav från olika håll.

Men tänk, inte köper vi mindre godis för det.

Vi sätter i oss en godispåse på 14,5 kilo per skalle varje år och den kostar omkring en tusenlapp för var och en.

Jag läser siffrorna från det senaste årets godisförsäljning. Vi äter mindre lakrits, klubbor och karameller och mer av skumgodis, vingummi, kola och choklad.

Fast roligast av allt är att läsa om affärernas strategier för att få oss att äta ännu mer snask.

En handlare berättar i branschtidningen Butikstrender hur de placerar ut godiset runt hela butiken för att trigga till impulsköp.

Mörk choklad intill kaffet: ”Vem blir inte sugen på en bit choklad till kaffet?”

En annan handlare säger att kundernas godissug ska framkallas i hela kundvarvet, det vill säga den sträcka man rör sig från entrén till kassan.

Där lägger man non stoppåsarna tillsammans med pepparkakshusen och det har blivit succé.

Bombarderas

Det är också viktigt, läser jag, att man exponerar styckesaker och inte karamellpåsar eftersom det är en styckesak man vill ha när man är lite småhungrig och godissugen. Men allra, allra roligast är butiken som i somras bombarderade sina kunder med godis i mängder över hela butiken. Och självklart sålde man mer godis än någonsin.

Doppad frukt

Till exempel så placerar man ut sin choklad på frukt- och gröntavdelningen för att inspirera sina kunder att inte bara äta frukt utan att dessutom doppa den i choklad.

Det är samma butik som småskryter om att man har två godisfria kassor, som är uppskattade av kunderna. Men, man har inte tappat något av snaskförsäljningen. Jag hade det nästan på känn.

Kräv så mycket ni orkar att kassorna är godisfria, det hjälper inte det minsta om det nu var minskat ätande man var ute efter.

Och barn tjatar lika mycket vid mjölken som vid kassorna.