Rädd att ta taxi hem? Morsan har en lösning

Med glittrig ratt förändrar ”Taximammi” branschen

Cathrine Lind är hela taxibranschens morsa. Målet: att få alla att känna sig trygga.

Cathrine Lind, 61 år, tar emot mig ett varmt leende. Jag hoppar in i baksätet på bilen och efter en snabb scanning i minnesvalvet inser jag att det här är första gången: Jag har aldrig tidigare åkt taxi med en kvinnlig taxichaufför.

Ej mindre har jag åkt i ”Taximammis” bil där ratten glittrar av den paljettprydda rattmuffen.

Snart kommer det fram att Lind inte är taxichaffis för att hon behöver pengarna, hon gör det här för att hon vill. Den tidigare pensionären har en bakgrund som it-konsult och entreprenör, och för fem år sedan bestämde Lind och hennes man sig för att gå i pension.

De sålde restaurangen de ägde ihop och bestämde sig för att de nu skulle njuta av det goda livet.

Men planen dog snabbt när Cathrine fick höra om tonårsdotterns taxiresor. Dottern jobbade skift på ett casino, och när jobbdagen var slut gick det inte alltid så bra trafikförbindelser. Så ibland behövde hon ta en taxi hem.

Men det var som att spela rysk roulette.

Ibland gick resorna smärtfritt, andra gånger hotade taxichauffören att kasta ut henne på motorvägen om hon inte swishade en hundralapp extra. Eller gav ut sitt privata nummer.

Den bristande säkerheten gjorde Cathrine Lind rasande, så hon skaffade sig ett taxileg. I dag är ”Taximammi” en av 3,8 procent kvinnliga taxichaufförer i Stockholm.

– Namnet ”Taximammi” kommer för att jag med min ålder och min personlighet blir sedd som en morsa, av både kunder och kollegor.

– När killar ser mig bakom ratten vet de att risken är lägre att chauffören får en knäpp i huvudet och börjar leka James Bond.

Det är inte bara tjejer som blir glada av att se ”Taximammi” bakom ratten, även killar och icke-binära skiner upp.

– När de ser mig vet de att risken är lägre att chauffören får en knäpp i huvudet och börjar leka James Bond.

I dag har Lind gjort fler än 15 000 resor. Eftersom hon ofta möter kunder som befinner sig i tuffa situationer har hon också gått en kurs i samtalsterapi.

– Det handlar om att den här branschen ska lära sig vett och etikett.

Nu vill Cathrine Lind göra mer än att förändra taxibranschens könsfördelning och trygghet. Det finns även problem med de arbetsrättsliga reglerna till följd av gigekonomin och företag som sysslar med fuffens.

Utöver körandet består ”Taximammis” vardag numera av att anordna demonstrationer, träffa politiker och gå på möten med företrädare för Bolt och Uber.

– Det handlar om att den här branschen ska lära sig vett och etikett, säger hon.

Sen bromsar hon in. Vi är framme. Jag kommer på mig själv med att inte bara ha glömt bort tiden, utan även mina egna säkerhetsrutiner. Alltså allt det där som jag och mina vänner alltid gör annars: skriver när går in i taxin och när vi kommit innanför dörren.

Jag har inte ens haft en tanke på att titta på telefonen, och förstår då att det är just den här känslan Lind vill skapa hos sina kunder. Tryggheten.

Tänk om det kommer en dag när de där säkerhetsrutinerna inte längre behövs, när alla kan känna den trygghet jag känt i ”Taximammis” bil.

Vem vet, kanske är det omöjligt. Men den glittriga rattmuffen ger mig hopp.

Denna chatt är stängd.

  • Fanny Jönsson
    15 aug 2023

    Tack för chatten! Ha en fin dag och drive safe. Ha det bäst! / Fanny

  • 15 aug 2023

    Har själv kört taxi i över 30 år. Och det som nämns i artikeln,han kunden skall swisha extra pengar. Men om man istället åker med ett just taxibolag,så händer inte detta. Om lönen dessutom vore bättre, än den man får som taxichaufför idag. Den lönen går det inte att leva på. Provisionslön år 2023,måste vara förlegat,ge alla en skälig lön,så slipper vi taxichaufförer jobba 10-13 timmar om dagen.

    Taxi Stockholm chaufför

    Håller med om att lönen absolut borde vara bättre, alla ska kunna ha en lön att leva. Däremot finns det aldrig något som ursäktar ett vidrigt beteende från chauffören så att kunden känner sig otrygg.

    Fanny Jönsson
  • 15 aug 2023

    tycker vi ska ha taxi förare som är anställda av taxi företag bra för kunden och den anställde handlar om anställningstrygghet

    vänstersosse

    Ja, kanske är det en lösning.

    Fanny Jönsson
  • 15 aug 2023

    Jaaa härligt se en positiv utveckling samt nån som vill.värna om tjejer o andra mäniskor för du.gär ett bra jobb låt se mer av detta taxibolag 🙏

    balloo68
  • 15 aug 2023

    Som polisanställd vet jag att det är de app-baserade gig bolagen som är det största problemet. Eftersom de inte har någon växel som fördelar körningar så kan alla förare se och ta varandras körningar. Vilket de gör. Att mörka detta för en onykter ung tjej är inte svårt. När sedan brottet begås finns det ingen spårbarhet för vem som har kört vem. Min erfarenhet är att ungefär 90% av anmälningar om sexuella övergrepp i taxibilar avser just app-taxi. Det borde vara lagkrav på en riktig växel för att få bedriva taxiverksamhet.

    Carl

    Hej Carl!

    Vilket intressant inlägg. Det där borde man gräva vidare i. Om du har något mer att berätta får du gärna höra av dig till fanny.jonsson@schibsted.com.

    Fanny Jönsson

Följ ämnen i artikeln