Klimatfusket gör att billeveransen dröjer

Blockerar elbilar och laddhybrider

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Var god vänta, leveransen dröjer.

Går du och väntar på din el- eller laddhybridbil? Har du gjort ett klimatmedvetet val, men får ändå stå och stampa? Fördröjningen du drabbats av kan bero på att biljättarna medvetet sinkar leveranserna för att bunkra inför nästa års utsläppsmål, visar DN:s granskning.

EU har på ytan skärpt utsläppskraven, och till 2021 ska snittutsläppet på biljättarnas nybilsflottor ner till 95 gram per kilometer – annars kan straffet bli höga böter.

Återförsäljarna vittnar nu om hur importörer håller inne med leveranser, så att så många lågutsläppsfordon som möjligt ska kunna registreras för 2020.

Stoppas i svenska hamnen

Sydkoreanska Kia är ett av företagen som blockerar utsändningen, visar intern kommunikation som läckt ut. Laddhybridversionerna av Kia Optima och Kia Niro ska enligt skrivelsen stoppas i den svenska hamnen utanför Stenungsund. Roelof Hansman, vd på Leaseplan Sverige, en av landets största beställare av tjänstebilar, bekräftar att det är orsaken.

– Jag har pratat med mina inköpare och de bekräftar att Kias återförsäljare verkligen har sagt att de inte levererar på grund av att de vill spara elbilarna till nästa år, säger han till DN.

Även Hyundai rapporteras ha långa leveranstider på sina laddbilar, vilket kan ha sin förklaring i utsläppsräkningen. Kunden Peter, som DN intervjuat, har väntat på sin Hyundai sen i våras.

Reglerna har tänjts ut

Då har ändå EU:s regler tänjts ut betydligt. Storutsläppare som Fiat Chrysler kommer undan genom att de kan köpa Teslas utsläppsrätter, ett system som i sig är hål i huvudet. Varje lågutsläppsbil får dessutom räknas två gånger i koldioxidsnittet fram till nästa år.

Detta i ett läge när EU:s koldioxidutsläpp från nya bilar rusar, tack vare att andelen bensinslukande suvar i Europa ökar. I fjol såldes 4,5 miljoner nya bilar i EU och på Island – var tredje var en suv. Det är också på suv-försäljningen som biltillverkarna tjänar de stora pengarna.

Till och med i storstäder som Stockholm, där stor andel av körtiden tillbringas i bilkö och inte uppför knaggliga vägar, väljer – framför allt män – en suv. I Sverige försöker man komma åt problemet genom skattesystemet bonus-malus, som ska skynda på utvecklingen. Den bromsas av kraftlösa EU-regler och av biltillverkarna, som inte levererar till kunden, för att kunna fuska sig i mål.

Det drabbar framför allt två: kunderna – och klimatet.

avPernilla Ericson

ARTIKELN HANDLAR OM

Kia

Hyundai

EU

Bilar