Arbetslösa är inte marknadsandelar

Det råder osämja mellan de privata utbildningsföretagen just nu. Det berättar Dagens Industri. Orsaken är Arbetsförmedlingens upphandling av utbildning för att förbereda bland annat nyanlända för studier och jobb. En stor del av uppdraget har gått till utbildningsjätten Academedia.

Priset blev orimligt lågt och det kommer både att gå ut över kvalitet och konkurens, menar de företag som förlorat kontrakten. Det talas om tokdumpade priser, utslagna företag och allvarliga problem.

Mycket pengar

Det handlar om mycket pengar, omkring en miljard om året enligt Arbetsförmedlingen som anser att man gjort en bra upphandling. Nu får Förvaltningsrätten pröva hela saken eftersom några av de förlorande företagen begärt att affären ska prövas på nytt.

Det är inte första gången just privata företag i arbetsmarknadspolitiken ställer till problem. Jobbcoacher som sysslade med healing, fas 3 platser utan innehåll och etableringslotsar med extremistiska kontakter har alla skapat rubriker.

Inga belägg

Som Lars Calmfors härom veckan lite stillsamt konstaterade i Dagens Nyheter finns det inte några belägg för att privata arbetsförmedlare generellt skulle vara effektivare än offentliga.

Ändå vill oppositionen lägga ut mer av arbetsmarknadspolitiken på privata entreprenörer. Längst går Centerpartiet som i våras deklarerade att Arbetsförmedlingen borde sluta med att förmedla jobb. Den uppgiften kan privata företag sköta på ett slags beting.

Drivbänk för trixande

Myndighetens uppgift blir att hålla kontroll och att dela in arbetslösa i klasser så att företagen får rätt ersättning. Och naturligtvis att sköta upphandlingar.

Det låter som en drivbänk för trixande, fixande och kanske värre saker än så. Och definitivt som den perfekta jordmånen för osämja mellan konkurrerande företag som ser arbetslösa människor som marknadsandelar.

Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.