ÅSIKT

Någon måste ta ansvar för Vårdguidens fiasko

Haveriet på 1177 Vårdguiden beror på politikernas besparingsiver

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: ROBERT NYBERG
1177 Vårdguiden: I förlängningen är det förtroendet för hela vårdapparaten som står på spel

I sex år har varenda svensk kunnat ringa till 1177 Vårdguiden för att fråga sjuksköterskor om sina sjukdomar, symptom och om man bör söka vård. På så sätt kan ett telefonsamtal till Vårdguiden, som drivs gemensamt av landets regioner och landsting, vara bland det känsligaste man kan genomföra.

I flera sjukvårdsregioner har man låtit privata entreprenörer ta hand om rådgivningen och svenskar som ringt Vårdguiden i Stockholm, Södermanland och Värmland har ofta hamnat hos företaget Medicall – en underleverantör till vårdentreprenören Medhelp – som har sitt säte i den thailändska turistorten Hua Hin. Och i måndags kunde sajten Computer Sweden avslöja att alla vårdsamtal som ringts till Medicall sedan 2013 legat helt öppet som ljudfiler på en oskyddad webbserver.

Det handlar om 2,7 miljoner samtal, 170 000 timmar av känsliga samtal som vem som helst har kunnat ladda ner eller lyssna på. På samma öppna server har det även legat känsliga inspelningar av beställningar av sjuktransporter.

Vad vi har att göra med är ett av de värsta haverierna någonsin, både vad gäller personlig integritet och patientsäkerhet. På ett plan berör skandalen det faktum att vården blir allt mer digitaliserad. Vet vi till exempel hur säkra nätläkare som Kry och Min doktor är?

På ett annat plan berör skandalen svenska kommuners klockarkärlek för att lägga ut verksamhet på externa konsulter och entreprenörer.
I teorin är det ju enkelt. Politiker specificerar vad de vill ha utfört och på vilka villkor. Privata företag räknar och lämnar sina bud. Den som uppfyller villkoren till lägst pris får jobbet och genomför det. I praktiken har idén om offentliga upphandlingar fungerat sämre. Vi får ju vad vi betalar för och någon får alltid betala besparingen.

Det kan vara anställda som tvingas arbeta under sämre villkor eller lägre bemanning. Det kan vara medborgarna vars skattepengar försvinner till skattefria konton utomlands. Det kan vara patienter vars behov plötsligt blivit en trist kostnad i en stram kalkyl.

– Förtroendet för entreprenören Medhelp är djupt skadat, säger biträdande regionrådet Daniel Forslund (L) i en kommentar till Dagens Nyheter.

Jo, tack. Det är faktiskt värre än så. I förlängningen är det förtroendet för hela vårdapparaten som står på spel. Det är ju Forslund och hans kollegor – landstingspolitikerna i Värmland, Sörmland och Stockholm – som har upphandlat tjänsterna och struntat i att entreprenörer och underentreprenör pressar priser på bekostnad av medborgarnas integritet. Det är politikerna som slagit sönder och gjort marknad av vården.

Nu måste de ta ansvar för det.


• Vill du ha våra texter direkt i ditt flöde? Klicka här och gilla Aftonbladet Ledare på Facebook!

avDaniel Swedin

ARTIKELN HANDLAR OM