Måste flyget skada miljön?

"Att flyga Stockholm - Göteborg ska förstås vara otänkbart" skriver miljöminister Karolina Skog (MP) på Instagram.

Hon menar naturligtvis väl, tåget borde vara bättre och kunna konkurera ut flyget. Men det blir lite verklighetsfrånvänt i ett land där banvallsgruset gått i blom och SJ:s tidstabeller allmänt betraktas som skönlitteratur.

Debatten om flyget har hamnat i limbo mellan fantasi och verklighet.
Avlägsna röster når oss om att en annan värld är möjlig, som när Jens Liljestrand på Expressens kultursida kallar vår tids resande för "en livsstil bortom all idioti" och "världshistoriens dyraste självmord".

Oftast tyst

Men oftast är det tyst, vi har den livsstil vi har eftersom den är bekväm och fungerar. Och målkonflikten är i högsta grad verklig. Norrland behöver flyget. Liksom samarbetet mellan länder och företag i ett gränslöst Europa.

Vi behöver mötas över gränser mer än någonsin tidigare, för att handla, lära och hitta genensamma lösningar. Samtidigt går det inte att komma ifrån att flygets utsläpp är ohållbara.

Det som saknas i debatten verkar vara teknikoptimism, måste verkligen flyget vara en miljöbov?

I gårdagens Dagens Nyheter försöker flygbranschen argumentera för fossilfritt flyg i framtiden. Ironiskt nog illustreras nätartikeln med två annonser, med reklam för resor till Albanien respektive Kroatien.

Fossilfritt inrikesflyg

Branschorganisationen Svenskt flyg lovar att ta fram en plan för fossilfritt inrikesflyg till 2030 och till utlandet från 2045. Någonstans i en avlägsen framtid hägrar till och med flygplan som drivs av elektricitet.

Om tankarna är science fiction återstår naturligtvis att se, men det finns något intressesant i att just Svensk flyg börjar ändra retorik. Föreningen har hittills mest gnällt på flygskatten och försökt prata bort flygtrafikens problem.

Och själva teknikoptimismen är lite befriande. Den skulle kunna behövas på fler håll.

Miljörörelsen har allt att vinna på att ta ledningen i utvecklingen av ny teknik och nya jobb inom miljösektorn. Klimatsmarta lösningar är förmodligen en av framtidens viktigaste konkurrensfördelar.

Att flyget nu kommer högre upp på dagordningen kan sätta press på företagen att tänka nytt.

Och det är just det som är så bra med flygskatten: den skapar debatt och driver fram innovationer och nytänkande även där man minst anar det.

Följ ämnen i artikeln