Krogbråket slår hårt mot branschens rykte

Det brukar hävdas att man aldrig ska diskutera politik på krogen. Ändå har val­rörelsen redan utvecklats till rena krogbråket.

Restaurangägarna slåss för ­sina förmåner och facken för att de anställda ska få schysta villkor.

Det startade med att flera snabbmatskedjor gick ut och varnade sina anställda för att rösta på Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. Båda partierna vill åter­ställa krogmomsen som den borgerliga regeringen halverat, och trappa ner den sänkta arbetsgivaravgiften för unga. Pengarna ska i stället ­läggas på vård, skola och a-kassan.

Enligt Institutet för ­arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, Ifau, har rabatten på ung­domars arbetskraft ­kostat 17 miljarder per år men bara gett mellan ­6 000–10 000 jobb. Miljarderna hade kunnat användas till utökade utbildningsinsatser – eller till 40 000 heltidstjänster i offentlig sektor.

Stoppar i egen ficka

Under slogans som ­”Sänkt moms. Bättre pris!” och ”Moms filbabba” trummade hamburgerkedjor ut att de kunde sänka priserna tack vare den sänkta krogmomsen. Men ett år senare hade de höjt priserna till tidigare ­nivåer igen.

Syftet med riktade bidrag till restaurangbranschen var att sänka krogpriserna och ­ge fler unga möjlig­heten att komma in på arbetsmarknaden.

I själva verket har det mesta av skattepengarna hamnat i krogägarnas egna fickor. Det är inte bara snabbmatsbranschen som kämpar för att behålla sina vinster ­efter valet.

Under våren har det varit svårt att undvika ”Dubbelstöten” – en reklamkampanj från hotell- och restaurang­ägarnas organisation Visita. ”Hon vill inte bli arbetslös men risken finns med dubbelstöten”, är det hotfulla budskapet på en anonym kvinnas ryggtavla.

För tidningen Arbetet har restauranganställda berättat om obehaget av att känna sig tvingade att bära t-tröjor ­eller dela ut flyers från Visita på ­arbetsplatsen.

– Det känns konstigt att behöva arbeta där arbetsgivaren sätter upp politiska ­budskap, säger en servitris till tidningen.

Militant lobbyism

Visita leds av Centerpartiets Maud Olofsson och Moderat­politikern Eva Östling. Tillsammans har de  förvandlat branschorganisationen till en militant lobbyistförening för Allianspolitik.

Bara ”Dubbel­stöten”-kampanjen har ­kostat tio miljoner kronor, vilket är mer än Vänsterpartiets ­totala ­reklambudget för ”super­valåret”.

Rena dumheter

Det går att kritisera ­Visitas politiska aktivism för mycket. Skrämsel­propaganda, partipolitisk des­information och rena dum­heter.

På kuppen har de bidragit till att en hel bransch – i en dubbelstöt – förlorat i tro­värdighet och anseende.

Följ ämnen i artikeln