Ryanair bör inte få flyga

22 AUGUSTI 2013. Flygsäkerhet

Kritik mot flygbolaget Ryanair framförs alltid av anonyma röster. Rädsla bland medarbetarna verkar vara ett återkommande drag.

– Det är en ständig stress att flyga för Ryanair och det finns en skrämselkultur inom bolaget, som en anonym pilot ­berättade för Södermanlands nyheter, SN, i förrgår.

På Ryanair kan ingen höra dig skrika.

SN rapporterar om stark intern kritik av Ryanairs säkerhet.

– Jag vet inte hur många gånger jag ­flugit med kollegor som är så trötta att de inte kan hålla ögonen öppna och måste sova tio minuter under flygningen, säger en pilot till tidningen.

Sysslar med skrämselteknik 

Ryanair inte bara avfärdar uppgifterna, de hotar även med att stämma SN om de publiceras. Enligt tidningen har Ryanair nyligen stämt brittiska tv-bolaget Channel Four och utgivarna för två dagstidningar för ärekränkning. Skrämsel­kulturen verkar sträcka sig även utanför ­bolaget.

De kommer undan reglerna

När man kontaktar Transportstyrelsen, som är tillsynsmyndighet för flyg­säkerheten i Sverige, hänvisar de till sin irländska motsvarighet. Det åligger ­respektive nationella flygsäkerhetsmyndigheter att övervaka ”sina” länders flygbolag.

Pratar man med fackförbundet Unionen som organiserar kabinpersonal i Sverige framstår Ryanair som ett riktigt skräckexempel. Övriga bolag sköter sig och även lågprisföretag, som exempelvis Norwegian, har kollektivavtal.

Ryanair driver i stället en renodlat fackföreningsfientlig linje. De har sin personal anställd på Irland i bemanningsföretag och kommer på så sätt undan reglerna i de länder där de är verksamma.

– Ryanair har löne- och villkorsdumpning som affärsidé, säger Samuel Engblom, chefsjurist på TCO.

Borde inte finnas i Sverige

I andra länder har man börjat ta i med hårdhandskarna. I maj drog en fransk åklagare Ryanair inför rätta och krävde 225 000 euro i böter samt att fyra av bo­lagets flygplan konfiskeras. Bakgrunden var en tvist om 127 anställda som arbetade­ från 2007 till 2011 i södra Frankrike på ­irländska kontrakt. Åklagaren ansåg att de i stället ska följa franska lagar och ­regler. Även i Norge har fackförbundet ­Parat lyft liknande invändningar.

Kritik mot Ryanairs säkerhet och personalpolitik är inget nytt. För några ­dagar sedan avslöjades exempelvis att bolaget för en tid sedan raderat information i den svarta lådan efter en nödlandning.

Ryanair tillhör en form av bolag som inte borde få flyga i Sverige. De kommuner som har avtal med bolaget borde fundera­ på vilka värderingar de vill stå bakom.

Det är inte bara piloterna som verkar ha behov av att vakna till.

Följ ämnen i artikeln