Pourmokhtari bromsar omställningen till elbil

Ministern låter som hon rabblar ett mantra

Miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari pratar om elektrifiering, men regeringens beslut pekar i annan riktning.

När miljöminister Romina Pourmokhtari talar om elektrifiering låter det oftast som hon upprepar ett mantra. Visst, regeringen tar bort inblandningen av biodrivmedel och använder miljarder för att sänka skatten på fossila bränslen, men än sen.

Framtidens bilar ska ju drivas av el. I den senaste budgeten fick man till och med in ett komplicerat subventionspaket speciellt inriktat på stora och små lastbilar. Att branschen själv säger att det snarare är tillförlitlighet och långsiktiga driftskostnader som avgör spelade ingen roll.

Omställningen tappar fart

Miljöministerns problem är bara att omställningen till eldrift faktiskt tappar fart. Det gäller Sverige, men också resten av världen. Flera stora tillverkare har dragit i handbromsen. Volkswagen har stoppat planerna på ytterligare en batterifabrik. GM har ställt in samarbetet om mindre elbilar med Honda och biluthyraren Hertz bantar sina elektrifieringsplaner.

Tesla, just nu aktuellt för sin vägran att anpassa sig till svensk arbetsmarknad och teckna kollektivavtal, har skjutit upp planerna på en ny anläggning i Mexiko.

Det finns undantag. Volvo Cars är ett. Men trenden är tydlig. Omställningen till el på våra vägar har bromsat in.

Dyrare att låna

En förklaring är räntorna. För konsumenten är priset för en elbil ofta högre än för en bil med förbränningsmotor. I gengälld blir driftskostnaden förhoppningsvis lägre. Oavsett om det handlar om ett köp eller leasing blir det dyrare när räntan går upp.

En annan förklaring är faktiskt den politik Pourmokhtari och hennes regering för.

En av Elisabeth Svantessons första åtgärder som finansminister var att från en dag till en annan plocka bort den bonus som elbilsköpare kunnat få. Det blev en jäktig dag hos bilhandlarna när alla leasingavtal skulle räknas om samtidigt som kunderna skyndade till för att få del av bonusen.

Dagen efter blev det förstås stilla.

Regeringen har misslyckats

Att regeringen och Sverigedemokraterna misslyckats i sina försök att sänka priset på bensin och diesel ger antagligen ändå elbilsmarknaden lite hjälp. Men det är knappast Pourmokhtaris eller Svantessons förtjänst. De miljarder som använts för att sänka bränsleskatterna sinkar omställningen.

Elektrifieringen av transporterna är en del av lösningen på klimathotet. Så långt har Pourmokhtari rätt. Men det räcker inte att säga det, när den riktiga politiken samtidigt leder till ökade utsläpp och ett ännu större fossilberoende.

Sverige behöver en miljöministern som står upp för klimatet. Inte en som rabblar mantran.


Trots att regeringen talar om elektrifiering kommer det varningssignaler från elbilsbranschen. En orsak är regeringens politik som bromsar omställningen.

Är elbilar framtiden, och hur borde den svenska regeringen agera? I chatten diskuterar Ingvar Persson elbilar och transporter med läsarna.

Denna chatt är stängd.

  • Ingvar Persson
    8 nov 2023

    Klockan är halv och det är dags att stänga chatten. Jag vill tacka alla som bidragit med synpunkter och frågor.

  • 8 nov 2023

    Skrattretande övertro på Sveriges makt att påverka i elbilsfrågan.

    Att Tesla och VW med flera drar ner satsningen på elbilar har inte så mycke med Sveriges regering att göra utan helt enkelt att elbilsflugan tappar fart.

    Biltillverkarna inser att elbilar är inte någon framtid helt enkelt.

    De är bara Sverige som satsar ihjäl sig på batteri fabriker och och fossilfritt järn.

    Danne

    Hej Danne.

    Ingen har påstått att det är utvecklingen i Sverige som styr vad som händer i världen. Och ska sanningen fram är det knappast Sverige som satsat hårdast på elbilar.

    Däremot är det sant att Hybrit och processen för att göra stål utan kol är unik. Det ska vi vara glada för, eftersom stålindustrin står för en häpnadsväckande stor del av de globala utsläppen. Den nya processen där hela kemin förändrats kan bli en verklig konkurrensfördel för svensk stålindustri.

    Ingvar Persson
  • 8 nov 2023

    Elbilar släpper ut mindre co2 än fossildrivna, det är förstås sant. Men även de behöver asfalterade vägar och parkeringsytor, gummidäck och en massa plastdetaljer. De ska tillverkas och så småningom skrotas. De behöver egna hus att bo i, och kommer att framföras av berusade förare som kommer att köra på barn och gamla damer. Med elbilar går färden mot undergången kanske lite långsammare, men riktningen ligger fast.

    Kjell Arvedson

    Hej Kjell.

    Du har en dyster bild av verkligheten. Dessvärre ligger det nog en del i den. Jag tycker dock att vi har goda skäl att göra det vi kan, öven om det är otillräckligt.

    Ingvar Persson
  • 8 nov 2023

    Minskad massbilism med satsningar på som exempel cykel och kollektivtrafik är även en viktig del i omställningen, där Nederländerna är ett positivt föredöme. Samt också som exempel Tyskland och Frankrike med månadskort för 500 kr till lokal- och regiontrafiken i hela landet. Tyvärr ser vi inte heller några sådana satsningar från regeringen.

    Niclas

    Hej Niclas.

    Man skulle kunna invända att Nederländerna har lite andra förutsättningar för cykeltrafik. Det är ju lite mer tättbefolkat än vårt land. Och inte så kuperat.

    Men du har säkert ändå rätt. Ökat cyklande är säkert en del av lösningen för att få ner utsläppen. Och bättre och billigare kollektivtrafik är det definitivt.

    Ingvar Persson
  • 8 nov 2023

    Angående elbilsbonusen. Tänk på att det är skattepengar från dom som inte har råd med elbil. Typ pensionärer , arbetslösa , och sjuka.

    Sven-Erik

    Hej Sven-Erik.

    Det där är en bra poäng. Jag har skrivit om statistiken över var människor fått bidrag för laddstationer hemma. Idel rika kommuner med ett undantag, Malung-Sälen. Och där föreställer jag mig att stationerna hamnade på turistboenden i fjället.

    Med det sagt, om regeringen betraktar elektrifiering som framtiden måste förstås politiken leda dit. Annars får man presentera andra lösningar, som bättre och billigare kollektivtrafik.

    Ingvar Persson