Det måste kosta att ta bilen till gymmet

Publicerad 2017-01-29

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Bensin och diesel är fossila bränslen som bidrar till koldioxidutsläpp som i sin tur ger varmare klimat och leder till att isarna smälter.

Ledande bensinbolag meddelade i fredags att bensinpriset höjs med tio öre per liter. Det är bra, men nu måste politikerna höja det ännu mer med hjälp av bensinskatten.

Det ska svida i plånboken att förstöra miljön. Riktigt dyrt måste det bli för dem som bor i städerna och tar bilen slentrianmässigt till gymmet som ligger på gångavstånd från hemmet.

Tittar man närmare på hur vi reser i trafiken ser man tydligt att kvinnorna cyklar och åker buss, släpar hem tunga matkassar medan männen tar sig runt med bilen.

Manliga höginkomsstagare

Hittills har politikerna mest gynnat männens sätt att resa. Ta reseavdraget som exempel, den kostar staten runt 14 miljarder kronor. Avdraget går framförallt till manliga höginkomsttagare i de tre största städerna.

Avdraget är alltså utformat så att den stimulerar ett ökat bilåkande i städerna - trots att kollektivtrafiken är väl utbyggd.

För många människor som bor och arbetar på landsbygden är bilen nödvändig, ibland är det enda sättet att ta sig till och från jobbet och skjutsa och hämta barnen.

Dagens system ger alla som har bil samma storlek på avdraget oavsett var i landet man bor. Istället skulle man kunna vända på det och göra omfördelningen mer solidarisk.

Behövs omfördelning mellan stad och land

Nyligen presenterade den parlamentariska landsbygdsutredningen förslaget om att göra avdraget avståndsbaserat.

En modell som både Norge och Danmark arbetar efter. Flera experter menar att även den som åker buss eller cyklar till jobbet ska inkluderas i avdragssystemet, för att inte enbart gynna bilisterna.
Det är inga dumma förslag om man vill jämna ut ojämlikheten mellan män och kvinnor, mellan land och stad och samtidigt minska koldioxidutsläppen. Men det räcker inte, vi måste minska vårt bilberoende och därför är höjd bensinskatt en viktig åtgärd bland många.

Höj bensinskatten

Vi har dessutom bundit oss till klimatavtalet som slöts i Paris 2015 med målet att den globala temperaturökningen ska hållas under två grader.

Som det är i dag ökar snarare vägtrafiken. Bensin och diesel är fossila bränslen som bidrar till koldioxidutsläpp som i sin tur ger varmare klimat och leder till att isarna smälter.

Männen lär protestera högljutt när bensinskatten höjs. Men det är inte mer än rätt att man får betala för vad det faktiskt kostar att påverka klimatet.