Att behålla hat och hot är lönsamt för Facebook

Det är obegripligt att ­Facebook och de andra stora nätföretagen inte rensar upp i träsket av sexism, rasism och grova våldshot”, dundrade Dagens Nyheters kulturchef Björn Wiman och ­inledde en artikelserie om en av vår tids vidrigaste farsoter. ”Vi kan inte ha det så här längre”.

Så sant. Bara ordet ”obegripligt” skavde.

Det är inte alls obegripligt att Facebook ger det ständiga standardsvaret ”it doesn’t ­violate our Community Standards” oavsett om inlägget ­anmäldes för våldshot mot kända kvinnliga politiker, hat mot invandrare, förtal av en skolpojke eller hängde ut ­moster Märta som undermålig kakbakare.

För var ska Facebook dra gränsen utan att först faktiskt börja läsa de anmälda inläggen?

På 00-talet insåg de mest framsynta traditionella medieföretagen att gemenskap på ­nätet var framtiden. Att skapa mötesplatser i de egna kommentarsfälten blev en demo­kratisk affärsidé.

Det var mysiga diskussioner ett tag. Men snart krävdes enorma resurser för att rensa i träsket av hatiska kommentarer från en publicistiskt ovan allmänhet och organiserade rasister som kapade fälten och skyllde allt på invandrare även om ämnet var bordtennis-SM.

De flesta företag valde att upphöra med avloppen, för sent visserligen. Aftonbladet har numer en variant med Facebook plus moderatorer men skit slinker igenom än eftersom yttrandefriheten måste vara långtgående. Högerextremistiska signalord – ”kulturberikare”, ”pk-­eliten”, ”system­kollaps” etcetera – varken kan ­eller bör tas bort även om syftet är att sprida missaktning. ­Däremot ska explicit hat, hot ­eller förtal avlägsnas.

Saknas tid eller resurser att bedriva ansvarsfullt utgivarskap är det bara att skippa ­kommentarsfälten även om det är dåligt för affärerna.

Det kan inte Facebook göra eftersom det sociala är själva ­affärsidén med sociala medier.

Den ansiktslösa jätten har i det läget valt att inte ta bort ­något alls. Förutom nakna kvinno­bröst, som tas bort ­maskinellt.

Således är det bara lite­ ­yttrandefrihet som drabbar ­hotade politiker, hatade minoriteter eller ungar som tvingas ­utstå skolkompisarnas mobbning vilket enkelt kan sökas fram via ett annat ansvarslöst megaföretag, Google.

I Tyskland har regeringen uppmanat Facebook, Google och Twitter att tillämpa tysk lag snarare än företagens egna regler. Och jättarna har lovat att ta bort hatkommentarer inom 24 timmar, i Tyskland.

Att vidrigheterna får pågå om myndigheter inte ingriper är ­begripligt. Det är aktieägare, ­inte publicister, som bestämmer.

Facebook gjorde en vinst på hisnande 13 miljarder kronor ­bara under fjärde kvartalet 2015.  Samtidigt är Facebook ständigt hotad av nya utmanare. Att då hindra kunderna från att få ­uttrycka sitt kära hat just där ­vore dåligt för affärerna. Och att anställa tiotusentals ­moderatorer, som ­faktiskt bedömer alla ­anmälda brott mot de ”gemenskapsregler” man påstår sig ha, skulle hacka börskurvan rejält.

Anständighet ­kostar pengar. Det finns inget obegripligt med det. Men det är fortfarande ett val som Facebook gör. Valet att inte göra ­något trots att ­miljarderna väller in.

Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.

Följ ämnen i artikeln