Östersjöns spritbåtar är värre än inrikesflyget

Hundra kronor för ett festdygn på diesel

Nationalteaterns progglåt "Stena Olssons Compagnie" från 1974 svänger som en stormig natt på Östersjön. "Säg vet ni vem som har en gungande fregatt. Där du kan festa både dag och natt." Kritiken då var vänsterslentrian – rik knös skor sig på vanligt folk. Det var 70-tal och klimatkrisen var i stort okänd.

Igår avslöjade SVT att båttrafiken släpper ut mer växthusgaser än inrikesflygen i Sverige. Istället för oljeleverantörernas egna försäljningssiffror, har SMHI använt gps-data i en mer sofistikerad analys. Man upptäckte då att båttrafiken trumfar flygen. Det kan göra det svårare för Sverige att uppnå klimatmålen, enligt Naturvårdsverket.

I SMHI:s siffror ingår dock bara båtar mellan svenska hamnar. Den massiva sprit- och festindustrin som företag som Silja Line och Viking Line utgör är inte med. Åland är undantagen EU:s skatteregler om alkohol och därför en klassisk destination.

Dieselfest utan destination

För lite dryga hundralappen kan man på båten Cinderella få en sovhytt, se en Melodifestival-stjärna och festa hela natten på havet. Fartyget tuffar fram i 40 km per timme på dieselolja. Enligt reklamen "upplever" en miljon passagerare båten varje år. De flesta ligger och sover när båten anländer till Åland kl 07. Sen tuffar man hem igen.

Det är som att ha fest i ett flygplan och åka runt, runt och sedan landa på samma ställe.

Enligt Fredrik Windmark, som har gjort beräkningarna på SMHI, finns det årligen 20 000 fartyg på Östersjön. Tre hundra av dem är så kallade "roll on roll off"-cruisefartyg. De transporterar nästan inget gods förutom glada passagerare och deras bilar. De utgör 1,5 procent av antalet båtar, men de står för en fjärdedel av all sjöfarttrafiks utsläpp på Östersjön, berättar Windmark för Aftonbladets ledarsida.

Åtta gånger värre än inrikesflyget

Inrikesflyget släpper ut 500 tusen ton koldioxid, inrikesbåtarna 600 tusen. Cruisefartygen spyr ut 4,1 miljoner ton koldioxidutsläpp per år, enligt Windmarks preliminära siffror. Alltså åtta gånger mer än inrikesflyget.

På senare tid har debatten om miljön dominerats av flygskatt och flygskam. Grön Ungdom går längst och vill förbjuda inrikesflyg mellan storstäder. Samtidigt pågår det under radarn en hejdlös koldioxidfest på Östersjöns dansgolv.

I Nationalteaterns låt är slutorden "modernt sjöröveri". Rövarna i den här historien är de politiker som tillåter ett sådant system existera. Att det smutsigaste alternativet är det billigaste är grundproblemet i all miljöpolitik. Det kostar hundra spänn att spritfesta mot undergången på Östersjön. Även på Titanic sägs det att orkestern spelade tills båten sjönk.