Floppande försäljning för Moderaterna AB

Kent Persson försökte muntra upp publiken med striptease, men det blev mest pinsamt.

Alla partier har sitt eget speciella inre liv. Folkpartiet är som ett internt akademiskt seminarium. I Centerpartiet måste alla vara med på partiledningens julpyssel och med entusiasm delta i allsång. I Socialdemokraterna ska man ha gått den långa vägen och vara obrottsligt lojal när det gäller.

Moderaterna däremot ska rattas som ett framgångsrikt exportföretag. Man väljer partiordförande på samma sätt som bolagsstämman väljer en VD. Så länge siffrorna i bokslutet är svarta och försäljningen går bra får VD förnyat förtroende.

Lanserade nya produkter

Fredrik Reinfeldt har varit en framgångsrik VD i mer än tio år. Han lanserade produkten "De nya Moderaterna" och försäljningssiffrorna sköt i höjden. På bolagsstämman skrockade man förnöjt och manschettknapparna och pärlhalsbanden klirrade i takt.

När försäljningen låg på topp anställdes massor av nya medarbetare. Sverige dammsögs på unga moderater som kunde börja jobba i regeringskansliet, riksdagen och som politiska sekreterare i alla moderatstyrda kommuner.

VD:n har tappat stinget

Men alla höga chefer vet att det är farligt att lyssna för mycket på dessa unga medarbetare. Det är bolagsstämman som måste bli nöjd. Att nyanställda jamsar med, vad än ledningen föreslår är ett klassiskt problem som fått många fina bolag på fall.  

Nu verkar detta ha drabbat Moderaterna AB också. 

VD:n verkar ha tappat stinget och inger inte aktieägarna samma förtroende längre.

Finanschefen Borg verkar helst vilja åka utomlands eller prata om den stora världen. Att meritera sig för fina internationella jobb verkar vara mer lockande än att fortsätta att slita i firman.

Ett närkingskt folklustspel

Och vice VD Kent Persson verkar tro att han är en med i ett närkingskt folklustspel och inte verksam i ett anrikt bolag i politikbranschen. Hans Löfven-hån och strippchock under den pågående bolagsstämman var antagligen tänkt som ett uppiggande inslag, men ledde mest till generade skratt.

I fina företag med rötterna från tidigt 1900-tal gör man inte så.

Rekonstruktion efter valet

Aktieägarna inser att det är för sent att sälja nu. Det är bättre att ha kvar aktien i portföljen och hoppas på bättre tider. Även om VD:n verkar sliten och de högsta medarbetarna är på flykt eller ovärdiga sitt uppdrag kan en företagsrekonstruktion efter valet säkert rädda upp situationen.

Och går det riktigt dåligt, får man göra som andra bolag i kris - satsa på kärnvärdena. I kulisserna väntar ett gäng som fått bida sin tid i EU-parlamentet och som mer än gärna börjar sälja en mer klassisk produkt till en mindre men köpstark väljargrupp.   

Följ ämnen i artikeln