Äntligen straffskatt på törstiga bilar

En nyinköpt bensinslukare blir dyrare.

Från och med nästa sommar blir det dyrare att köpa en bensinslukande stadsjeep.
Efter många turer kommer nu regeringens förslag som ger bonus till bilar med inga eller låga utsläpp och som straffbeskattar bilar med höga utsläpp. Det var på tiden. Om regeringen ska klara klimatmålen måste de värsta bilarna bort från våra gator.

Frågan är snarare om regeringens förslag kommer att vara tillräckligt.

45 000 i bonus

Systemet kallas bonus-malus och regeringens variant innebär att den som köper en bil utan koldioxidutsläpp får en bonus på 45 000 kronor. Sedan ska bonusen betalas ut i en fallande skala, lägsta bonusbelopp blir 7 500 kronor för en bil som släpper ut max 60 gram koldioxid.
Utsläpp mellan 60 och 95 gram ger varken bonus eller skatt, men sedan börjar det kosta. Utsläpp på över 140 gram kommer att kosta 100 kronor per gram i ökad skatt. Det innebär att många av Sveriges mest sålda bilar kommer att få kraftigt höjd skatt. Biltillverkarna kommer att jaga varje gram för att sänka skatten och sannolikt kommer vi att få fler elbilar och laddhybrider i butikerna.

Försiktigt förslag

Frågan är dock om regeringens bonus räcker för att ändra bilköparnas beteende. En bil med nollutsläpp kostar kanske 100 000-200 000 extra och då är 45 000-kronorsbonusen sannolikt inte tillräcklig. Centerledaren Annie Lööf som själv presenterat ett liknande förslag tycker att regeringens förslag är otillräckligt och så kan det vara.
Men Annie Lööf må vädra morgonluft, hennes eget förslag gick aldrig igenom för hon vek ner sig efter Volvos påtryckningar. Fördelen med dagens försiktiga regeringsförslag är att det i varje fall kan bli verklighet. Och att det därmed kan skärpas.

Varnar för vattenbrist

Viktigast är ju att vi ställer om bilparken. Förbränningen av fossila bränslen står för det största bidraget till växthuseffekten både i Sverige och i övriga världen. Vädret har redan blivit varmare, det blev ingen snö i Mellansverige i vintras och nu varnas det för vattenbrist från Gotland till Halland, från Skåne till södra Norrlands kustområden. I Örebro, som normalt brukar drabbas av översvämningar, råder i dag akut vattenbrist.
Klimatförändringarna är på riktigt och då är varje politiskt beslut viktigt. Regeringens förslag att straffa bensinslukarna är i varje fall ett steg på vägen, ett litet, men ett välkommet sådant.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.