Kontraproduktiv koldioxidskatt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-08-29

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Regeringens handlag med skatterna är inte alltid dess bästa gren. I går var grälet om koldioxidskatten i full gång med miljöpartiet och vänsterpartiet. De höjer koldioxidskatten men sänker energiskatten på bensin och diesel och för industrin och bönderna, då blir det ju ingen effekt, gnällde samarbetspartierna.

I måndags föreslog finansminister Bosse Ringholm att schablonskatten för investmentbolag som Wallenbergs prestigebolag Investor, ska få sänkt skatt. Pengar som storfinansen säkert behöver. Finansministern kallar det en offensiv sänkning för att stärka krafter som kan skapa jobb och sysselsättning.

Andra skattesänkningar på krafter som kan skapa jobb och sysselsättning som utveckling och produktion av alternativa drivmedel, ser finansdepartementet dock inte som offensiva. Utan som fiskala, en förlust för statskassan.

I finansens förslag till ”En samlad skattestrategi för alternativa drivmedel”, ett underlag i budgetförhandlingarna, står det:

”En generell befrielse från energi- och koldioxidskatt för alternativa drivmedel skulle medföra ett betydande bortfall av skatteintäkter” och vidare ”Det är därför nödvändigt att begränsa den ekonomiska ramen för skattestrategin.”

Finansdepartementet finner 750 miljoner lämpligt som ram och föreslår ett generellt koldioxidskatteundantag på etanol som får kosta 600 miljoner (resten ska gå till pilotprojekt). Generellt? Det låter storstilat.

Men undantaget ska bara gälla etanol, inga andra alternativa bränslen. Och bara slopad koldioxidskatt, 1,24 kronor per liter. Inte energiskatt som kostar 4 kronor per liter. Tyvärr beräknas 600 miljoner inte räcka till mer.

Det kommer säkert att räcka, om det alls behövs. För om undantaget från energiskatt på etanol – som nu finns till år 2003 – slopas det år koldioxidskatten ska slopas, blir etanolen dyrare, inte billigare. Då räcker det nya stödet inte till att producera en enda liter etanol som kan konkurrera med bensin.

Koldioxidskatten höjs på bensin och diesel – och sänks på etanol.

Men den högre energiskatten sänks på bensin och diesel – och höjs på etanol.

Vet räknenissarna på finansdepartementet vad de föreslår?

Det finns en stark samsyn mellan partierna i riksdagen och olika miljöorganisationer om att det behövs generella åtgärder som stimulerar olika typer av alternativa drivmedel. Generella, generösa och långsiktiga med tanke på vad vi på sikt kan vinna i fråga om miljö, hälsa, regional utveckling, jobb, teknikutveckling och export.

Därför måste alla icke-fossila miljöbränslen få permanent skattebefrielse tills livskraftiga, storskaliga och konkurrenskraftig alternativ funnit sin form. Finansdepartementets förslag är en piss i Nilen.

Lena Askling

Följ ämnen i artikeln