Snyggt snusk mellan man och kvinna

Nina Lekander om en dödsmördarsuffragettporrig konstbok

Publicerad 2019-11-08

(Bilden är beskuren.)

Nu har de här skojiga stollarna gått och gift sig också! Råkade jag se på Facebook precis efter att jag förundrat fnittrat mig igenom ”produkten”, eller nog bättre den engelsk- och bildspråkliga konstnärsboken (”artist’s book” eller som det ibland heter ”artists’ book) Sweet Sweaty Death Strip.

Med stollar avser jag Carl-Michael Edenborg och Isabella Blomstrand. Samt fotografen Jan Palmblad i detta udda, dödsmördarsuffragettporriga projekt. I vilket man (alltså C-M, här även kallad C/M) gärna använder akademiska förkortningar som i.e., det vill säga id est, som från latinet kan översättas med ”det vill säga”. När det kommer till det textuellt grafiska kan jag näppeligen citera korrekt, eftersom ordlekeriet går hand i hand med typsnittstrick, spärrad eller kursiv stil och diverse ligaturer. Typ två olika et-tecken varav jag bara kan tangentframkalla ”&”. Lägg därtill högersidornas paginering i form av romerska siffror och knasiga koppyrajtfraser som ”© Made in China” och ”© Not made in Wisconsin”.

Vad det handlar om? Elegant, fulsnyggt snusk och smuts och kärlek mellan man och kvinna. Blomstrand och Edenborg i bild på vänster sida. Högersidorna med tossiga, smarta textfragment på engelska och en knullkrullig röd tråd.

Eller knull och knull. Man bläddrar nyfiket på jakt (vi får här både Artemis och Diana) efter explicita ”gynekologbilder”, men får sig i stället ett övermått av tatueringar och piercingar till livs. Liv och liv – här finns en lie som är såväl ett dödshot som ett löfte. Löfte om en annan sorts penetration: det kukstora handtag som maskuliniserar lieskaftet.

Jag lär mig att lie heter scythe på engelska, och tillika är ett brädspel under ledorden ”eXplore, eXploit, eXpand och eXterminate” – vilket ju passar konstnärstrion bra.

Att Edenborg inte bara tycks behärska utan också kan lattja så friskt med det engelska språket imponerar. Ta det gulliga uppslaget vars textsida är märkt ”XI”: till vänster Blomstrand nöjt leende med ett litet rödflammigt högerbröst efter hårdfört sug. Med sina händer kring Edenborgs huvud under hennes rutiga kjol; akten avbildad mot faluröd stugvägg.

Vidare fler typografiska tics: ”Hit Hides Hits Head In The Hollow Grave” / Trying To Escape Hitself & Become / Involved / Evolved / DISSOLVED / A SMELLY / Chrystal Christ Crybaby.” Och något längre ner: SCRÈAM DE LA SCRÈAM”. Och till slut: A Some-Thing Hiding In A Two-Thing Hiding In A No-Thing Hiding In A No-Thing Hiding In A Three Thing / On Hits Way On A Milky-One-Way Street To Now & Never.”

Förhoppningsvis rätt an- och/eller avtecknat. Jag kan blott hurra med i detta credo: ”Scared ! Scarred ! Sacred”, plus fraser som ”’THE UNSUNG HËROINE OF THE BATTLE OF SAINT COMPOST-STELLAS’ SOUL”.

Samt föreslå ”Blomstrand Edenborg Palmblad” en tänkbar samarbetspartner om nu inte Suzanne Brøgger eller Laurie Anderson är lediga: konstnären Kåge Klang. Jag är lycklig ägare till några av hans genialsmarrigt handgjorda konstnärsböcker från 1990-talet. Zeropedagotiskt skönhetsstök saknas och efterlängtas alltid.

Carl Michael Edenborg medverkar på Aftonbladets kultursida, därför recenseras boken av Nina Lekander, kritiker i Expressen.

Följ ämnen i artikeln