Sveriges rikaste väljer M och SD

Miljonärerna röstar långt åt höger - V och S har inte en chans

TIDSKRIFT Sociologer brukar vara mer intresserade av att studera fattiga än rika, trots de senares större påverkan på samhället. Lyckligtvis kliver magasinet Connoisseur, som delas ut exklusivt till Sveriges rikaste hushåll, in för att fylla den luckan.

I deras ”Luxury report” får vi veta att BMW är populärast att köra och Omega vanligast att ha på handleden. Men valåret 2014 ställer tidningen också en rak politiskt fråga: Vilket parti tänker du rösta på?

I överklassens Sverige är Vänsterpartiet med 0,9 procent, Miljöpartiet med 1,2 procent och Socialdemokraterna med 2,5 procent i stort sett utplånade. Hela det rödgröna blocket - som enligt opinionsundersökningarna har en majoritet av svenska folket bakom sig - tilltalar alltså tillsammans inte mer än 4,6 procent av miljonärerna. Sverige är fortfarande i högsta grad ett klassröstande land - från ena hållet i varje fall.

På Allianssidan visar sig dock den nya Centerns kärlek till Stureplan vara obesvarad; de hamnar utanför riksdagen med 1,8. Likt kamelen ­genom nålsögat tar sig däremot KD in med 4,8 procent.

Rasismen är inte, som myter gör gällande, begränsad till lågutbildade, arbetslösa män i bruksorter: 5,7 procent av miljonärerna sympatiserar med Sverigedemokraterna, bara en tiondels procentenhet under valresultatet. Folkpartiet når 7,2.

Vinnaren är ohotad: i överklassens riksdag skulle ”det nya arbetarpartiet” ha egen majoritet med god marginal. Hela 71 procent tänker rösta på Moderaterna.

Sedan 2006 har inkomstklyftorna ökat snabbare i Sverige än i något annat OECD-land; gruppen med över 38 000 i månaden fick större del av den senaste rundan skattesänkningar än alla andra tillsammans. Klassintresset ljuger inte, och de rika brukar vara rätt bra på att räkna ut vem som tjänar deras ­intressen bäst.

Fotnot: Tidningen Connoisseur har 77 000 läsare (Orvesto konsument 2012:Helår). 6 av 10 läsare är män och högavlönade och bor i hela landet – de flesta i storstäderna. Flertalet av dem spenderar mycket på resor, kapitalvaror och livsnjutning samt kvalitetsprodukter och snygg design. Många av dem är tunga beslutsfattare eller beslutspåverkare i näringslivet, 8 av 10 har chefsbefattning.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln