Dansk skalle mot public service

Cecilia Djurberg: Nedskärningarna på Danmarks Radio försvagar public service

Sex radio- och tv-kanaler läggs ner när Danmarks Radio tvingas spara

Så kom Danmarks Radios ”store sparedag”. På tisdagen var spekulationerna över om konsekvenserna av det sparbeting om 20 procent som det danska public service-bolaget fick före sommaren, efter en överenskommelse mellan regeringen och Dansk Folkeparti.

Mellan 375 och 400 anställda får sluta, kulturdirektören Tine Smedegaard Andersen får gå, sex tv-kanaler ska bli tre och tre radiokanaler skrotas när åtta bantas ner till fem. De hårdaste nedskärningarna sker på områdena sport, underhållning, livsstil samt utländska filmer och tv-serier.

Ytterligare ett europeiskt land får därmed ett svagare public service i en demokratiskt orolig tid som sammanfaller med ständiga förändringar i medielandskapet. Argumentet för de nya villkoren kan tolkas välvilligt, som en anpassning till den digitala medieverkligheten, eller oroligt, som ett försök att begränsa oberoende media genom att minska anslagen.

I det nya sändningstillståndet för DR, det så kallade ”public service-kontraktet” för 2019–2023, finns skrivningar vi känner igen som önskemål från vissa håll i den svenska public service-debatten. Att uppdraget ska smalnas av och att DR inte ska konkurrera med kommersiella medier i innehåll eller distribution. Vilket är bra för de vinstdrivna mediebolagen, men sämre för mediekonsumenternas demokratiska orientering. Det drabbar särskilt ekonomiskt svaga medborgares möjligheter att få ta del av ett bredare, kvalitativt och oberoende programutbud.

Så i en tid när tidningar har ansträngda affärsmodeller eftersom annonspengarna går till de amerikanska nätjättarna, och när politiska intressen samtidigt fått större möjlighet att sätta tonen i offentligheten med algoritmstyrd propaganda, måste reduceringen av DR förstås som att de får minskade möjligheter att överbrygga polarisering med ett brett, opartiskt och oberoende innehåll.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.