Sälj din grej med en annan tjej, Läckberg

Att Hedda care skulle vara en insats i Hedda Anderssons anda är inte mer genomtänkt än en tjej på en motorhuv


”Sälj grej med tjej” är en klassiker inom reklamen – ni vet, en tjej som ser närmast orgasmisk ut på grund av den tvål hon använder, eller en som ligger över huven på en bil.

Camilla Läckberg, Christina Saliba och Sara Löfgren håller säkert inte med om att det är det de gör när de nu lanserar sitt vårdföretag Hedda care, enligt egen uppgift ”med särskilt fokus på de grupper som är sämst prioriterade i vården i dag, nämligen kvinnor, barn och äldre”.

De har tagit namnet efter Hedda Andersson (1861-1950), Sveriges andra kvinnliga läkare, som ägnade sin livsgärning åt vård av kvinnor och barn samt åt Föreningen för sjukvård i fattiga hem.

På Hedda care, som öppnar sin första mottagning på Östermalm i Stockholm, kommer ett gynbesök att kosta 2 490 kronor, att få ett recept utskrivet 500 kronor. Att det skulle vara en insats i Hedda Anderssons anda är inte mer genomtänkt än en tjej på en motorhuv.

Jag har inget emot kvinnligt företagande, you go, girls och allt det där. Men kom inte och påstå att den här satsningen kommer att gynna någon underprivilegierad. Så sälj för all del grej men gör det med en annan tjej.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln