Vacker, påkostad och fullständigt tom

Jack Hildén: Netflix dokumentär om Travis Scott gör honom till en sämre artist än vad han egentligen är

Artitsten Travis Scott tillsammans med sin partner Kylie Jenner, i Los Angelse vid premiären för ”Look mom I can fly”.

Det tillhör inte vanligheterna att rappare får dokumentärer om sig själva. Oftare är det gamla gitarrhjältar som föräras en dokumentär, eller spelfilm. Men Netflix vill visa att de är medvetna om hiphopens särställning, och släpper den egenproducerade Look mom I can fly. Där får vi följa Travis Scott, en frekvent autotune-användande artist i Atlanta-trapens anda.

Han har också barn med en av planetens mest kända människor, Kylie Jenner. Jag är ganska nyfiken på vad det ska resultera i.

Kanske är det min dator som är gammal, men ungefär hälften av det lilla som sägs översätts inte. Det kan också bero på att filmen måste vara en översättares mardröm. Eller dröm, om man är lagd åt det latare hållet. Mycket är ohörbart, resten består av Scott som gutturalt brölar antingen på en scen, eller i en musikstudio.

Det här får vi veta om Travis Scott: Fansen älskar honom. Han protesterar när de blir utslängda från arenorna, är på så sätt en man av folket. Det crowdsurfas mycket på hans konserter, både från artisten själv och publiken. Han har … en snygg bil? Men varför är han så populär? Vem är han? Inga ambitioner ägnas åt att besvara sådana frågor. Det är en förlängd musikvideo. Någon sorts kronologi ska finnas i upptakten till albumet Astroworld, men utöver det är innehållet nästintill obegripligt.

Nu när Netflix i allt högre grad själva tar fram sitt eget material är det lätt att se sensationalismen: droger, sex och i allmänhet allt som är lättsmält och tacksamt att stirra på i en och en halv timme. Alltid vackert och påkostat, men lika ofta fullständigt tomt. Det är uppenbart att Look mom I can fly inte på något sätt får rubba eller problematisera Travis Scotts karriär eller liv. Vad är då meningen med en dokumentär? Säkert vinner båda på detta, men Travis Scott blir här faktiskt en sämre artist än vad han egentligen är.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln