Seriehjälten som podd är fem plus

Patrik Syk om en efterlängtad andra säsong av ”Wolverine”

Hörde ni vrålet? Nej, ni gjorde väl inte det. Världens häftigaste podcast har precis rullat ut sin andra säsong men på hajptåget är det förbryllande tyst. Givetvis hänger det ihop med att Marvels Wolverine – the lost trail precis som sin före­gående säsong inte släppts på alla tillgängliga plattformar utan bara på amerikanska Stitcher, bakom en betalvägg. Men ändå, den är ju så vansinnigt bra.

När Marvel 2018 bestämde sig för att göra radioteater av sin kanske flitigast porträtterade karaktär ­efter Spindelmannen så såg de till att det blev gjort ordentligt. Ett produktionsteam på sammanlagt 22 personer och ytterligare 25 krediterade röstskådespelare var nytt rekord i poddvärlden.

Första säsongen blev också precis så ban­brytande som serie­jätten hade hoppats på. Då utspelade sig historien i ett kallt och ödsligt Alaska där två agenter snokade runt i de blodiga spår en viss mutant med metallklor (skickligt spelad av Richard Armitage) lämnat efter sig.

I säsong två har Logan (Wolverine alltså) på sin flykt undan sina fiender hamnat i träskmarkerna runt New Orleans. En ny kuliss att ljudsätta men också ett nytt sätt att berätta då historien nu kretsar nästan uteslutande runt Wolverine och inte de agenter som tidigare tog mest plats i historien.

Men det bästa från första säsongen är kvar. Ljuden och atmosfärerna greppar nästan otäckt effektivt tag i mig direkt från första sekunden. Chloe Prasinos och Brendan Baker är ett kombinerat regi- och ljuddesign-team och de är verkliga stjärnorna här. De små detaljerna, hur en viskning rör sig en decimeter från ­höger till vänster och ger en bild av hur ett rum ser ut och hur någon rör sig i det. Armitages vresiga väsande som Logan. Sorlet på farmers market. Det är så skickligt att jag bara sitter och ler för mig själv.

Hittills har fem av de tio avsnitten släppts och jag sitter som på nålar. En brutal och mörk historia om försvinnande mutanter djupt in i Louisianas träskmarker. Det är fem dansande plus och tanken på att ha fem avsnitt kvar att njuta av gör det inte sämre.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.