Netflix och Marie har gett världen städmani

Martin Söderström om den globala streamingjättens enorma makt och det omättliga behovet av ordning och reda

I sitt program hjälper Marie Kondo familjer att göra sig av med överflödiga prylar.

Hela världen städar – och det är Netflix förtjänst.

Japanska Marie Kondo har fått miljoner människor att vika kläder och göra sig av med gamla prylar. Men vad beror det på? Och varför händer det nu?

Överallt ser det likadant ut. Utanför andrahandsbutiker, välgörenhetskedjor och återvinningscentraler ringlar köerna långa. Det brukar de visserligen göra vid den här tiden på året. Men något är annorlunda nu. Antalet personer, och antalet föremål som de vill bli av med, är betydligt större än vanligt. Och de köande pratar alla om en enda sak: Marie Kondo.

Det är både lite konstigt och alldeles självklart på samma gång. Men låt oss backa bandet något.

2011 släppte den japanska organisationskonsulten Marie Kondo sin debutbok Konsten att städa. Då den översattes till engelska 2014 blev den en omedelbar succé och sålde i miljontals exemplar. Året därpå kom den på svenska. Men det är en sak att sälja några miljoner böcker till redan inrednings- och ordningsfrälsta. För att skapa en global städrörelse krävs något annat. Då krävs Netflix.

Den amerikanska video­giganten har sedan lanseringen av sin strömningstjänst 2007 uppnått en svårhotad position som global trendsättare. Med sina 130 miljoner abonnenter i 190 länder är Netflix en av de enskilt största kulturella influerarna på planeten. Bara i Sverige har mer än vartannat hushåll ett Netflix-konto, enligt undersökningen ”Svenskarna och internet” från 2018.

Genomslaget blir globalt och omedelbart. Sällan har det varit mera tydligt än i fallet med Marie Kondo.

Efter nyår hade Konsten att städa med Marie Kondo premiär på Netflix. En städvinklad dokusåpa där Kondo kommer hem till olika amerikanska familjer och hjälper dem att få ordning på sin oreda med KonMari-metoden. I korthet: vik kläder prydligt och göra dig av med alla saker som inte skänker en pinglande känsla av glädje (”spark joy”).

Över en natt var världen Kondo-frälst.

Det märks på sociala medier som svämmar över av Kondo-­relaterade memes (”If an email doesn’t spark joy – delete it!”) och tusentals bilder på byrålådor med rader av perfekt KonMari-vikta t-tröjor. Det märks på bokhandlarnas bästsäljarlistor. Hos svenska Adlibris är Marie Kondos bok den näst mest sålda just nu. Hos amerikanska jätten Amazon ligger Konsten att städa fortfarande stadigt parkerad på topp tre. Inte ­illa för en bok som kom ut för fem år sedan. Det hade inte hänt utan Netflix.

Exakt hur många som tittar på Konsten att städa med Marie Kondo är oklart. Netflix redovisar sällan tittarsiffror, och när de gör det är siffrornas sanningshalt både tveksamma och svåra att få bekräftade. Men städsåpan har slagit an en nerv hos dem som kollat. I en turbulent värld skriker folk efter lite ordning – om så bara i sina garderober.

Netflix massiva genomslag är en sak. Men tajming är som bekant allt. Klimatdebatten har gjort oss medvetna om effekterna av vår överdrivna konsumtion. I Sverige utsågs ”ett återvunnet plagg” till årets julklapp 2018. Ämnet ligger rätt i tiden, menar Elisabeth Byström. Hon driver bloggen och Instagram-kontot Minimalisterna med sin man Johan Ernfors. I flera år har de spridit idéer och tips om hur man bäst prylbantar. 

– I en värld där allt snurrar fortare skapas en vilja att förenkla, skapa lugn och få kontroll över det som går. Som sitt hem och sina prylar, säger hon till Femplus.

Fler prylar betyder helt enkelt inte mer lycka.

– Allt fler kommer till den insikten och då börjar vi istället förenkla, skala av och prylbanta. Många vill ta del av tips, inspireras och få verktyg att använda för att förenkla i hemmet och samtidigt få ett lugn på såväl insidan som utsidan, säger Elisabeth Byström.

Elisabeth Byström.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln