Podden som ger popkulturen nytt liv

Sandra Wejbro har lyssnat på ”Keep it”

Vem bryr sig egentligen om popkultur längre? Medan mansdominerad underhållning som fotboll dominerar medieutrymmet har de nöjesämnen som traditionellt sett förpassats till kvinnors och gaymäns intressesfär fört en tynande tillvaro.

Medelklassen, Donald Trump och högerextrema nättroll dödade popkulturen, hävdar mina kollegor Natalia Kazmierska och Martin Aagård i boken Popkulturens död. För oss närmast sörjande var därför glädjen stor när podden Keep it dök upp tidigare i år. I likhet med shower som Slate magazines Culture gabfest analyseras där tv-serier, filmer och andra populärkulturella fenomen. Men Keep it gräver sig dessutom ned i Twitter-fejder, galakläder och mer skvallerbetonade ämnen, som finare poddar vägrar ta i. De gör det roligt, smart och ofta totalt oängsligt.

Namnet ”Keep it” kommer från programledaren Ira Madison III:s Twitter-catchphrase och är ett segment i slutet av podden med den ungefärliga betydelsen ”ni kan behålla det där”, en slags ”veckans diss”. Som del av det nya mediebolaget Crooked media, bildat av ett gäng tidigare medarbetare till Barack Obama, är tonen klart politisk – analysen av kön, etnicitet och sexualitet finns alltid där. Men det blir aldrig strängt, förutsägbart eller tråkigt.

Samspelet mellan de tre värdarna är fint balanserat. Medan Madison fungerar som poddens sammanhållande pappa är Louis Virtel den de andra skämtsamt hackar på, den lättsamt bitska som flyger i väg i virtuosa liknelser. Hettan på Bonnaroo-festivalen där de poddade häromveckan beskrev han som ”ett Tennessee Williams-äktenskap” med I’m a slave 4 you-värme (refererande till Britney Spears video).

Kara Brown gör gärna långa, välformulerade attacker på allt ifrån Kim Kardashians möte med Donald Trump till Donald Glovers hyllade This is America.

I nästa andetag konstaterar de att Eminem är ganska snygg i sitt nya skägg. Vanvördig och rolig – Keep it ger mig hopp om popkulturens pånyttfödelse.


Mer om poddar här!


Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln