Jollyroom stämmer Babyshop – anklagar butiken för fejkreor

Två av Sveriges största nätbutiker för barnprylar i konflikt

Uppdaterad 2019-07-02 | Publicerad 2019-06-28

Ord som "outlet", "sommarrea" och "sale" missbrukas av e-handlaren Babyshop.
Det menar storkonkurrenten Jollyroom, som stämmer Babyshop, rapporterar nyhetssajten Breakit.

Kan man lita på reapriserna på internet? Den frågan ställs nu på sin spets i ett krig mellan två av Sveriges största nätbutiker för barnprylar.

E-handlaren Jollyroom, som själva tidigare läxats upp för att ha haft ständiga rea- och utförsäljningskampanjer trots att priserna inte varit lägre än vanligt, stämmer nu konkurrenten Babyshop för en liknande, påstådd reabluff.

Enligt stämningsansökan, som Breakit har tagit del av, är Babyshops marknadsföring av erbjudanden som "outlet", "sommarrea" och "sale" vilseledande. Detta eftersom att ”försäljningen inte sker under en begränsad tid” och priserna ”inte heller är väsentligt lägre än Babyshops normala priser för motsvarande produkter".

Babyshop anklagas också för att höja sina ordinarie priser kort innan reorna, för att få det att se ut som att priset har sänkts rejält.

Har kartlagt Babyshops priser

Som bevisning har Jollyroom lämnat in en tämligen omfattande kartläggning av hur priserna på Babyshops rabatterade varor har förändrats över tid.

"Konsumenterna påverkas negativt av Babyshops agerande. För Jollyroom är situationen inte heller kommersiellt hållbar, eftersom Babyshops marknadsföringsåtgärder sätter konkurrensen ur spel", skriver Jollyroom.

Babyshops vd Marcus Tagesson vill inte kommentera stämningsansökan.

– Vi har inte blivit delgiven någon stämning så kan inte uttala mig om det, säger han.

Men stämmer det att ni höjer priserna precis före en rea för att få rabatten att verka större?

– Vi skulle aldrig använda sådana metoder medvetet, så enkelt är det. Men det finns en stor komplexitet i detta rent allmänt, som ökar med nya tjänster kring prisjämförelse.

Många e-handlare använder programvara som automatiskt anpassar priset på deras produkter efter exempelvis konkurrenternas prissättning. Därmed kan priserna förändras löpande, ibland flera gånger på kort tid.

Jollyroom kräver nu att Patent- och marknadsdomstolen ska tvinga Babyshop att sluta med de påstått fejkade rabatterna, och att bolaget ska tvingas betala minst 1,5 miljoner kronor om de bryter mot ett sådant förbud. 

Läs hela artikeln på Breakit.

FLER TECH- OCH EKONOMINYHETER FRÅN BREAKIT

”Regissören Josef Fares succé som entreprenör – vinst på 173 miljoner”
”Norrlänningarnas succé – kränger burgare för 200 miljoner: ”De säger att det inte håller”

”Har hans Tesla rullat längst i Sverige? ”Kört över 100.000 mil om tre år


  Prenumerera på Familys nyhetsbrev

Aftonbladet Family har skapat ett nyhetsbrev med erbjudanden, veckans snackisar och bästa krönikor. Klicka här för att få del av detta kostnadsfritt varje tisdag!

ANNONS

Populära produkter för den lilla:

I samarbete med

Prisjakt.nu