ÅSIKT

Vi attackerar inte svenska bönder

Oatly: Kampanjen lyfter en ohållbar konsumtion

avAftonbladet

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: TT
Kampanjen är inte en attack mot svenska bönder, lika lite som ”Spola Kröken” var en attack mot svenska sprittillverkare. Den lyfter ett i längden ohållbart konsumtionsbeteende, skriver Linda Nordgren, communication manager på Oatly.

DEBATT. Det har kommit starka reaktioner sedan vi lanserade vår kampanj ”Spola mjölken”. Men frågan om hållbar livsmedelskonsumtion är viktig att diskutera. 

En av frågorna som lyfts är att vi skulle ha undanhållit att vi har en kinesisk delägare och att det är oetiskt att prata hållbarhet eftersom de även investerar i kolkraftverk.

Vi har aldrig försökt undanhålla information om att vi har ett kinesiskt bolag som delägare. Varför skulle vi det? Transparens är oerhört viktigt för oss och vi hade aldrig varit i den position vi är i dag utan nuvarande ägarstruktur.

Inga av våra ägare lägger sig i vad eller hur vi kommunicerar. Vi har många olika ägare, och kan inte styra över deras övriga investeringar. Är det då oetiskt och dubbelmoral att ändå prata hållbarhet?

Nej. Då hade det inte funnits många företag i världen som kunnat driva hållbarhetsfrågan, och hur mycket hade vårt samhälle förändrats då?

Kampanjen är inte en attack mot svenska bönder, lika lite som ”Spola Kröken” var en attack mot svenska sprittillverkare. Den lyfter ett i längden ohållbart konsumtionsbeteende.

Vi vet att svensk mjölk är bland den mest klimatvänliga i världen, men det räcker ändå inte. Omställningen från animaliebaserade till växtbaserade livsmedel är lika nödvändig som akut, det visar forskningen.

Den expansion vi genomför just nu saknar motstycke inom livsmedelsindustrin, och den är viktig eftersom varje liter havredryck som konsumeras istället för komjölk är en vinst för klimatet. 

Vill vi få till en global omställning är det därför helt avgörande att Oatly finns på världens största marknader, där ingår Kina. Vi kommer därför fortsätta driva förändring och utmana normer för att tackla det akuta läget.


Linda Nordgren, communication manager på Oatly


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

ARTIKELN HANDLAR OM