Media riskerar skapa Donald Trump-kopior

Debattören: Experiment visar att vi omedvetet tar efter presidenten

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2019-11-17

Forskare har länge intresserat sig för om den amerikanske presidentens retorik påverkar dem som bevittnar den. Och resultaten är minst sagt oroande, skriver Lars-Johan Åge. Bilden är ett montage.

DEBATT. I en analys från amerikanska NPR (National Public Radio) konstaterades att Trumps vulgära språkbruk nådde all-time-high de tre första dagarna i oktober, då han hann med att använda mer vulgära ord och uttryck än tidigare.

Det som förut var ”fake news” är nu ”corrupt media” och visselblåsaren i Ukrainaaffären, Adam Schiff, kallas öppet för ”spy” och ”traitor”.

Forskare har länge intresserat sig för om den amerikanske presidentens retorik påverkar dem som bevittnar den. Och resultaten är minst sagt oroande. Experiment visar tydligt att risken finns att vi tar efter honom – utan att vi är medvetna om det.

Professor Corinne Law vid Wharton Business School utförde regelbundet ett experiment där parvisa försökspersoner skulle dela på en 20-dollarsedel.

Efter att Donald Trump hade visat sig som mest i tv-rutan såg forskarna en oroväckande trend: Både aggressiva taktiker och ett hårt ordval ökade. Det mest graverande var att aggressiva taktiker mot kvinnor ökade med 140 procent!

Och presidentens dåliga förhandlingsresultat smittade också av sig: Det antal försökspersoner som inte alls kom överens ökade.

Tidigare har flera människorättsorganisationer observerat att presidentens osmakliga val av ord lett till en ökning av antisemitism och hatbrott och nu finns alltså bevisen.

Det här problemet är större än vad vi kanske tror. Yale-professorn Jason Stanley, som skrivit boken ”How Fascism works”, har konstaterat att starka känslouttryck kan frikoppla förnuftet hos åhörarna och användas av ledare för att få gehör för extrema åsikter.

Om detta är en medveten strategi hos presidenten eller något han bara märkt fungerar spelar mindre roll. Det skrämmande är att det fungerar på det sättet.

Nu när vi har fakta måste medierna ta ett större ansvar. Och tydligare visa på allvaret i presidentens uttalanden. Här är några av mina förslag:

  1. Sluta med att framställa Trump som en clown som ställer till det dagarna i ända. Det är betydligt allvarligare än så.
  2. Mer saklig analys och mindre fokus på presidentens aktiviteter på sociala medier
  3. Ta in expertis som kan förklara vad som sker och hur det påverkar oss
  4. Medierna måste agera och då inte med samma primitiva och osakliga påhopp som de själva blir utsatta för.

Som poeten Emily Dickinson skrev: ”Jag vet inget som har så stor makt i världen som ett ord.” Ord kan nämligen underblåsa fördomar och förvanska verkligheten. De kan släppa lös krafter vi helst vill ha bakom lås och bom. Och de når oss och påverkar oss även där vi sitter hemma i våra tv-soffor.

Mediernas roll är inte att tillsätta eller avsätta presidenter utan att vara demokratins förlängda arm och skapa en medvetenhet om vad som faktiskt pågår.


Lars-Johan Åge, professor, ekonomie doktor på Handelshögskolan i Stockholm och utbildad i förhandling på Harvard Law School.


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.