Läsarna: Varför kommer snöröjningen inte igång?

”När entreprenören inte fullgör åtagandet måste något radikalt hända”

Tusentals läsare fick pulsa till jobbet i morse.

Andra tvingades ge upp och stanna hemma.

”Jag tycker gott att SL kan ersätta alla som var tvungna att ta en semesterdag idag”, skriver Pia S. i Stockholm.

Nattens snökaos lamslog Mellansverige och södra Norrland i morse.

”Jag fick dra min cykel i minst 15 cm nysnö i fyra kilometer istället för att cykla. Annars är ju Örebro en trevlig cykelstad”, hälsar återruntcyklaren Ulla Sjökvist.

Signaturen Barbro pulsade till jobbet i Bromma:

”En vanlig dag tar det ca 35 minuter, men idag tog det mig drygt en timme pga all snö. Plus att jag halkade och ramlade två gånger. Så nu har ja ont i ryggen… allt detta för att man är envis och plikttrogen. Hoppas bara att jag kommer hem”, skriver hon.

Tvingades ta ledigt

Peter Asmund i Kungsängen utanför Stockholm kom inte ens ut från parkeringen:

”Kom ut med bilen (ur garaget) men fastnade nästan direkt i snömassorna. Sedan tog det cirka 45 minuter att åter komma in i garaget. Återvände sedan till bostaden och meddelade arbetet att jag arbetar hemifrån.”

”Jag har fått ta ut en ofrivillig semesterdag idag. Ska nog prata med chefen om att börja jobba hemifrån…..”, skriver Louise på Värmdö.

Den luttrade pendlaren Calles tåg från Stockholm till Uppsala blev stående på spåret i Knivsta.

”Min kollega som pendlar i samma riktning sitter fast i tåget framför som också har fått en stoppsignal. På mitt tåg skyller personalen efter 30 minuters stopp på tåget framför som Trafikverket inte kan nå. När jag pratar med min kollega på detta tåg som det alltså enligt Trafikverket inte går att nå så har de en annan story, de säger att Trafikverket inte svarar på deras anrop. Samtidigt har alltså jag och kollegan regelbunden kontakt på en helt vanlig mobiltelefon... Använder de fortfarande morse-signaler på SJ?”

Enligt Trafikverket beskriver Calle en ”väldigt speciell händelse”. Verkets driftcentraler har dygnet-runt-kontakt med alla operatörer. Deras driftcentraler har i sin tur kontakt med enskilda tåg. Driftcentralerna kan tappa kontakten med tågen om strömmen ombord slås ut, men i områden med hyfsad täckning ska personalen, precis som pendlaren Calle och hans kollega, kunna använda mobiltelefoner.

Privatperson sandade

Läsaren Bengt Holmström i Stockholm vill lyfta frågan om ansvaret för snöröjningen:

"Det är inte rimligt att "bara" skylla på vädret, kommunen har upphandlat tjänsten för snöröjning, och när entrepenören inte fullgör sina åtaganden så måste något radikalt hända omgående. (När kommunen hade snöröjningen i egen regi så fungerade den även snörika vintrar) (...) Hela Sveriges befolkning visste att det skulle börja snöa torsdag förmiddag, VARFÖR kommer inte snöröjningen i Stockholm (innerstad) igång, och då var det ändå servicenatt på Karlbergsvägen, inga plogbilar syntes till förrän mellan 05.00-06.00. Om dessa skulle komma igång och köra kontinuerligt med plogning och sandning på våra huvudgator så skulle åtminstone busstrafiken kunna hålla sig rullande. En buss på Karlbergsvägen stod och slirade en timme tills en vänlig privatperson kom men en hjälpande sandhink då var klockan 00.03 fr. Varför är det ingen från stadsdelsförvaltningen bryr sig, detta problem upprepar sig gång efter gång.”, skriver han.

Siw Holmström var insnöad i Östhammar, men hälsar att snöröjningen på Gräsö vid Upplandskusten fungerade fint – också tack vare enskildas insatser.

”Jag hade två möten inbokade på morgonen, det ena i Öregrund, 2 mil från Östhammar, där jag bor. Ringde vid 8-tiden och avbokade mötet. Den jag skulle träffa bor på Gräsö, varifrån färjan gick som vanligt in till Öregrund. På Gräsö var vägarna plogade, även småvägar fram till gårdarna. Där hjälps man åt och vet dessutom vilka som behöver komma ut tidigt på morgonen”, skriver hon.

Hitta.se - Sveriges Privatpersoner och
Företag

Följ ämnen i artikeln