Kommuner, stöd inte hamnarnas agerande

Debattörerna: Sveriges hamnar är antifackliga

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2019-08-22 | Publicerad 2019-02-08

Hamnarbetarförbundets krav på att få teckna kollektivavtal och företräda sina medlemmar bör omedelbart gås till mötes. Om vi inte får gehör för detta kommer vi kräva att våra kommunala hamnar säger upp sitt medlemskap i Sveriges Hamnar, skriver

DEBATT. Arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar måste upphöra med sin antifackliga hållning som spär på en onödig arbetsmarknadskonflikt som skadar Sveriges ekonomi. Sveriges kustkommuner är medlemmar genom sitt ägande av hamnar. Vi kommer kräva att våra kommunala hamnar säger upp sitt medlemskap i Sveriges Hamnar och söker sig till en annan arbetsgivarorganisation.

Det pågår en principiellt viktig arbetsmarknadskonflikt i Sveriges hamnar. I grunden handlar konflikten om Svenska Hamnarbetarförbundets självklara rätt att få teckna kollektivavtal och företräda sina medlemmar. Något som arbetsgivarparten hårdnackat motsätter sig. Arbetsgivarens mål på sikt tycks istället vara att ensidigt bryta ner Svenska Hamnarbetarförbundet.

När man granskar konflikten närmare, är det mycket tydligt att det är arbetsgivarparten, Sveriges Hamnar, som agerar oproportionerligt aggressivt och hårt. Agerandet drabbar hela Sveriges ekonomi samtidigt som det är ett angrepp på den svenska arbetsmarknadsmodellen.

I flera hamnar har arbetsgivaren utestängt (lockoutat) arbetarna från arbetsplatsen mångdubbelt fler timmar än vad hamnarbetarna strejkat. När Hamnarbetarförbundet genomfört symboliska punktstrejker i två timmar har svaret från Sveriges hamnar varit att stänga ute arbetarna hela dagen.

De har således inte bara eskalerat konflikten utan också skadat svensk industri genom att stänga ner hamnar. De har också antagit en nationell policy som går ut på att stänga ute Hamnarbetarförbundet från fackligt inflytande.

Den pågående arbetsmarknadskonflikten används också som argument till regeringens förslag om att begränsa strejkrätten. Detta skulle inte bara påverka parterna i hamnarna utan medföra stora konsekvenser för hela den svenska arbetsmarknadsmodellen, något som flera fackförbund varit kritiska till. Vi vill istället gå en annan, rimligare och samtidigt enklare väg.

Ett stort antal av Sveriges hamnar ägs gemensamt av kommuner via kommunala bolag. Det är dessa kommunala bolag som är medlemmar i arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. På det sättet har många kommuner därför blivit en part i den pågående arbetsmarknadskonflikten.

Vi som tror på den svenska modellen med fackförbund som får företräda sina medlemmar och teckna kollektivavtal, kan inte se att det är rimligt att offentligt ägda företag är medlemmar i en organisation som agerar på det sätt som Sveriges Hamnar gör.

Vi som undertecknat denna artikel är alla politiska företrädare i kommuner som äger hamnar som är medlemmar i arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. Det är nu hög tid att kommunerna tar ansvar för situationen. Vi kräver att vi som ägare av dessa bolag först och främst ger uppdraget att kräva ett slut på arbetsgivarorganisationens djupt antifackliga hållning och istället respekterar den svenska modellen.

Hamnarbetarförbundets krav på att få teckna kollektivavtal och företräda sina medlemmar bör omedelbart gås till mötes. Om vi inte får gehör för detta kommer vi kräva att våra kommunala hamnar säger upp sitt medlemskap i Sveriges Hamnar och söker sig till en annan arbetsgivarorganisation, t.ex. Sobona som organiserar just kommunala bolag.

Under de kommande veckorna kommer vi i våra kommuner att väcka dessa frågor i kommunfullmäktige. Dels genom att ställa frågor och interpellationer. Vi kommer också att lägga motioner om att skyndsamt förbereda ett byte av arbetsgivarorganisation, i det fall Hamnarbetarnas krav på kollektivavtal inte uppfylls.

På detta sätt står vi upp för den svenska modellen, samtidigt som vi tar ansvar för Sveriges ekonomi och skapar en lösning på den segdragna konflikten i hamnarna.


Daniel Bernmar, kommunalråd Göteborg (V)
Emma-Lina Johansson och Anders Andersson, Kommunalråd Malmö (V)
Clara Lindblom, oppositionsborgarråd Stockholms stad (V)
Patrik Renfors, gruppledare Oxelösund (V)
Nicklas Lundström, oppositionsråd Norrköping (V)
Göran Brante och Annika Weitner, Fullmäktigeledamot Ystad (V)
Mats Sjölin, Vänsterpartiet Trelleborg (V)
Nina Berggård, Kommunstyrelsen Luleå (V)
Parvane Assadbegli, gruppledare Karlstad (V)
Brith Fäldt, ordförande för Samhällsbyggnadsnämnden Piteå (V)
Ingrid Mattiasson Saarinen, Gruppledare Helsingborg (V)
Agneta Hansson, gruppledare Skellefteå (V)
Anna Maria Romlid, Oppositionsråd Västerås (V)
Tania Bengtsson, gruppledare Halmstad (V)
Saga Carlgren, oppositionsråd Gotland (V)
Britt-Mari Bardon, Gruppledare Norrtälje (V)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Läs fler artiklar i ämnet här