Fakta är att vi dricker mindre – trots reklam

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2016-04-06

Slutreplik från Mattias Svensson om "Förbuds-Sverige"

Mattias Svensson.

SLUTREPLIK. Det är en på många sätt märklig replik som Juan-Pablo Roa, vd på IQ formulerat. Vi kan dock enas om att den ger en annan bild än min debattartikel.

Min debattartikel handlar om de femton nya restriktioner och förbud som Roas tidigare arbetsgivare Gabriel Wikström förbereder på alkohol- och tobaksområdet. Detta i ett land som redan rankas som det näst minst fria i EU att äta, dricka och röka i. Artikeln grundar sig på min rapport Förbudsministern (Timbro).

Roas text handlar enbart om restriktioner för alkoholreklam, som hans nya arbetsgivare Systembolaget AB via dotterbolaget IQ tydligen vill se införda.

En annan skillnad är att där jag redovisar fakta, hänvisar Roas till opinionsundersökningar. Det må vara att åtta av tio tillfrågade svenskar förstår att reklam för alkoholprodukter är en uppmaning till intresserade kunder att köpa dem (måste man beställa en dyr opinionsundersökning för att förstå det?), men fakta är fortfarande att alkoholkonsumtionen i Sverige minskat sedan alkoholreklam för öl- och vin tilläts 2003.

En pikant detalj är att alkoholreklamen tilltagit i omfattning sedan IQ:s ägare, Systembolaget AB, gjort om sina försäljningsregler. Skillnaden mellan att ha med en produkt i monopolets standardsortiment i landets samtliga butiker eller inte är förstås av stor ekonomisk betydelse. Eftersom ökad försäljning på marginalen kan ta produkter in i standardsortimentet blir stora reklaminsatser ekonomiskt motiverade. Det är alltså monopolet som med nuvarande inköpsmodell (en tidigare, mer baserad på butikschefernas egenval, avvecklades efter korruptionsproblem) driver mycket av alkoholreklamen.

Den som bekymrar sig om alkoholreklam skulle alltså kunna minska dess omfattning genom att avskaffa Systembolagets monopol på alkoholförsäljning. Det vore önskvärt av flera skäl, kunderna skulle få större utbud och fler försäljningsställen.

Sverige har dessutom på 1990-talet avvecklat fem tidigare alkoholmonopol, vilket redan förbättrat service och utbud utan negativa konsekvenser för folkhälsan.

Mattias Svensson

Liberal debattör

Aftonbladet
Debatt

Följ ämnen i artikeln