Min man missbrukade spel – jagas av reklam

Debattören: Dags att butikerna tar ansvar för sin spelreklam

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2018-10-26 | Publicerad 2018-10-20

Min man som är före detta spelmissbrukare  kommer inte undan spelföretagen var han än är, skriver debattören.

DEBATT. ”Vad sägs om ett paket Marlboro till helgen?”, säger killen bakom disken med ett vänligt leende. Jag skakar på huvudet. ”Nej tack, jag röker inte”, svarar jag. ”Ok, men då kanske du ska prova snus i stället?”, fortsätter han och sträcker fram både cigaretter och snus till mig så att jag lätt ska kunna ta ett paket av något jag varken behöver, frågat efter eller ens vill ha.

Jag ville ju bara handla mat. Det var därför jag gick till mataffären. Mat, inget annat.

Nej, så här går det inte till. Såklart. Det hade varit helt oacceptabelt. För min man som är före detta spelmissbrukare är det här däremot vardagsmat. Han kommer inte undan spelföretagen var han än är. Trots att han har spärrat sina konton överallt tar de sig in i hans liv via telefonen och mejlen. På hans Instagram-konto skriver de kommentarer till hans inlägg med heta tips om free spins och snabba utbetalningar.

Han står emot. Spelar inte. Spärrar telefonnummer och blockar mejlutskick efter mejlutskick. Men det räcker inte för när spelbolagen själva är spärrade, gör deras ombud jobbet åt dem.
”Vill du ha en andel till andelsspelet på lördag?”, frågar killen i kassan och jag ser obehaget hos min man.

”Nej tack, jag spelar inte”, svarar han.

”Men en Triss eller Lottorad då?”, insisterar han och håller fram en bunt lotter. Trisslotter sitter fastnypta på tröjan strax bredvid loggan för mataffären. ”Tänk om du vinner?”, avslutar han uppmanande och med ett leende.
”Jag är spelberoende”, svarar min man sammanbitet. ”Jag vill bara handla mat, inte spela”. Vi lämnar butiken och jag trycker hans hand.

”Bra kämpat”, säger jag men han möter inte min blick.

Han kommer inte undan sms:en, mejlen eller spelreklamen. De finns där och lockar med snabba pengar, ingen registrering och storvinster. Han står emot. Spelar inte. Blockar nummer och mejl men det räcker inte.

Förklädda i kläder från Ica, Coop, Willys och City Gross söker spelbolagen upp honom för att locka tillbaka. Ett andelsspel till helgen? En Trisslott eller Lottorad? Du kanske vinner storvinsten.

Två procent av Sveriges befolkning är spelberoende men siffran ökar och har du en gång hamnat där är vägen tillbaka lång. Du kommer behöva hantera de konsekvenser som drabbat både dig och din omgivning. Du kommer också att hantera aggressiv och skrupellös marknadsföring från nätcasinos från Malta men det du inte borde behöva hantera är merförsäljande kassapersonal på uppdrag av Svenska Spel.

Systembolagets uppdrag är att sälja med ansvar. I det ingår att aldrig sälja något du som kund inte frågat efter. Som kund på Systembolaget får du hjälp av personalen, tips och råd om drycker du frågat efter. Men de föreslår inte att du ska köpa några flaskor extra eller en whisky till fredagsmyset.

Den ansvarsfulla försäljningen är en princip som är så självklar att den även borde gälla för spel. Hjälp och serva de kunder som aktivt frågar efter en Lottorad eller ett andelsspel men sälj inte till den kund som inte frågat efter det. Sälj med ansvar.

Så jag ställer en öppen fråga till City Gross, Ica, Coop eller Axfood. Är det ni som tar ledningen i att skapa en gemensam branschöverenskommelse för en ansvarsfull försäljning av spel, eller är det en av era konkurrenter som går före?
Sandra Norrbin, kommunikatör


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln