ÅSIKT

MUF: bensinen borde kosta 10 kronor litern

Debattören: Vänsterpartier ser den höga bensinskatten som en kassako till staten

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: TT
Det är på tiden att Sveriges regering och partierna på den vänstra spelhalvan i politiken talar klarspråk och slutar vilseleda svenska folket – den höga bensinskatten är en kassako till staten och inte alls i första hand en miljöåtgärd, skriver John Weinerhall (MUF).
DEBATT

DEBATT. Under de senaste dagarna har vi kunnat se ett stort folkligt uppror mot den höga bensinskatten. Flera hundratusen svenskar har gått med i Bensinupproret som kräver lägre bensinpriser och på fredag väntas demonstrationer över hela Sverige äga rum.

Moderata Ungdomsförbundet har sedan länge tagit ställning för att den som smutsar ner miljön också ska betala för sig. De miljöskatter som vi har ska alltså kompensera för den klimatnegativa effekt som uppstår när man exempelvis kör bil på bensin eller diesel, det som brukar kallas Polluter Pays Principle. Den principen kan nog de allra flesta svenskar tycka är ganska rimlig. Samma princip brukar användas som argument för de höga bränsleskatterna. Problemet är bara att skatten på bränsle är mycket högre än vad den rent miljökompensatoriskt motiverar.

Enligt 2018 års nobelpristagare i ekonomi, miljöforskaren William Nordhaus, är den svenska koldioxidskatten fyra gånger så hög som den optimala för att täcka miljömässiga skadeverkningar. Vi överbeskattar alltså koldioxid. Den statliga myndigheten VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har själva uppskattat samhällskostnader kopplat till skador på miljö, infrastruktur samt buller och olyckor till cirka två kronor per liter.

I dag uppgår skatten på bensin till hela tio kronor per liter! Med dagens oljepriser som ger ett cirkapris på sex kronor litern och sedan moms och skatt som täcker för miljöpåverkan hade alltså ett rimligt pris varit cirka 10 kronor per liter.

Det korståg mot bilen som förs från framför allt vänsterpartier har alltså inget med miljö att göra. Snarare handlar det om att man ser människors beroende av bilen som en kassako för staten. När symbolpolitiskt slöseri utan klimatnytta som subventioner till elcyklar för stadsbor ska finansieras så är det den som är beroende av bilen som får betala. I störst utsträckning, vanliga, hederliga människor som bor på landsbygden.

De rödgröna partierna verkar enfaldigt tro att människor mestadels nöjesåker med sin bil. Förståelsen för att människor är beroende av bilen för att kunna leva, komma till sitt jobb, hämta och lämna på förskola och skjutsa barnen till idrottsträningar verkar vara obefintlig. I bästa fall är det oförstånd, i sämsta fall förakt mot dem som inte har råd att skaffa en ny miljöbil. Hur ska man annars tolka regeringens automatiska skattehöjningar på bensin och diesel som slår hårt mot alla utanför storstäderna?

Det är på tiden att Sveriges regering och partierna på den vänstra spelhalvan i politiken talar klarspråk och slutar vilseleda svenska folket – den höga bensinskatten är en kassako till staten och inte alls i första hand en miljöåtgärd.

Under en lång tid har svenska folket funnit sig i det groteskt höga skattetrycket och knutit näven i fickan, är det en revolt mot den höga skatten vi nu ser? Även om upproret hittills är fredligt i jämförelse med Gula Västarna i Frankrike hade jag varit orolig för missnöjet om jag vore regeringen. Det är dags att regeringens elitistiska storstadspolitik får ett slut. Hela Sverige måste få leva. Jag är redo med västen på fredag!


John Weinerhall, 2:e vice förbundsordförande Moderata Ungdomsförbundet


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Läs hela debatten här

ARTIKELN HANDLAR OM

Bensinpris

Dieselpris

Bilar

Bilism

Trafik