Mina boobs får inte plats hos Lindex

"We love bottoms", säger Lindex. "We love boobs." Och jag som har just boobs är tacksam för det, till skillnad från andra klädkedjor brukar Lindex nämligen alltid ha något för mig. De har verkligen månat om att ha ett stort utbud, för alla storlekar.

Så hur tänker de när de skapar en klädkollektion i small och medium enbart? Mina boobs kommer inte att få plats hos Lindex längre, det är då ett som är säkert. Och jag kan tänka mig att det är samma sak för många andra boobs och bottoms och extrakilon därute.

Modet uppfanns som ett sätt för den växande industrin att tjäna mer pengar. Tidigare köpte folk en vara och använde den sedan tills den gick sönder, men i och med införandet av modet kunde man förmå dem att köpa nytt ändå. Med tiden växte modet och nu är den för vår kultur vad popmusiken var under den andra hälften av 1900-talet. Men något har hänt längs vägen.

Kläder saluförs inte längre med yppiga kvinnor som ler förföriskt med karmosinröda läppar, utan med glåmiga, avpersonifierade fågelskrämmor med tomma blickar och höftben som skulle kunna skära smör. Modellerna blir bara smalare och smalare för varje år och vi har alla blivit så kollektivt ätstörda och miljöskadade att vi inte ens ser hur sjukt idealet är, inte förrän det gått över gränsen så pass att det trotsar alla naturlagar ser vi.

Och nu försöker alltså även Lindex banta ned sig, de som i alla år gjort sig ett namn på att göra kläder för alla storlekar. För så osexigt är det att vara tjock att klädkedjan hellre tackar nej till en del av kakan, som en duktig anorektisk flicka, än riskerar att associeras med dem som utgjort en stor del av deras trognaste kundkrets: Fylliga kvinnor.

"När vi valde att göra det här samarbetet så valde vi att göra det i ett snitt. För större storlekar hade vi behövt sy helt andra plagg", säger Sofia Brax på Lindex. Jaja, det är den gamla vanliga trötta standardursäkten som klädskapare och modekedjor kör med när de blir anklagade för att visa upp ett ensidigt ideal.

Nu undrar jag: Vilket företag blir först med att göra kläder som sitter bra på kvinnor med raka former såväl som yppiga? Det företaget kommer att göra sin grundare till mångmiljonär fortare än Lindex hinner säga kroppsförakt.

Lisa Magnusson, 27, skriver krönikor för Aftonbladets Debatt-sajt.

Läs hennes blogg här.

Följ ämnen i artikeln