Vi skrattar bakom ryggen på er

Lisa Magnusson om vad servicepersonalen egentligen tänker

Jag sitter och slösurfar och så trillar jag över en gammal Aftonbladet-artikel om läsarnas värsta flygbolagshistorier . Det är snorkig personal och försvunnet bagage och inställda flyg och ingen information och en hel natt på ett kallt stengolv i främmande land, ja ni fattar. Eländes elände. Och så står det om Peter. Jag fnissar högt när jag läser om honom, för så dum i huvudet som han är får man faktiskt inte vara, det borde vara raktigenom olagligt. Här är Peters snyfthistoria om hur en anställd på flygplatsen i Bangkok var dum mot honom:

Peter spillde ut en hel jävla soptunna på golvet när han väntade på ett flyg i Bangkok. Han sket i det och gick därifrån, för att han "skulle sitta en lång resa på planet och/ inte hade lust att börja städa upp på flygplatsen". Och så kom det någon städerska och krävde argt att han skulle "resa upp åbäket som fallit omkull"! Skäms han och inser att han betett sig som ett svin? Nej. Han tycker synd om sig själv och kontaktar Aftonbladet. Hahaha.

Tyvärr finns det blott alltför många petrar här i livet. Jag vet, eftersom jag under flera år försörjde mig som servitris, restaurangvärdinna och bartender. Man träffar alla möjliga sorters människor när man jobbar på krogen, och jag skulle våga drista mig till att säga att folk aldrig är sig själva så mycket som med personer som de uppfattar står under dem i rang. Ett gott råd till alla som går ut och tar en öl eller en bit mat med någon de gillar är därför att ge akt på hur deras dejt beter sig mot personalen. En person som är dryg mot servitrisen kommer inte att kyssa dina fötter efter ett års äktenskap, lita på mig.

Jag hann vara med om mycket inom krogsvängen. Det är ett rörligt, rörigt yrke med alltför många flugor i soppan, och det upphörde aldrig att förvåna mig hur många som verkligen tror att det är fint att behandla servicepersonal som skit. I själva verket örfilar de ju bara sig själva. För jo, vi pratar om er. Skrattar bakom ryggen på er. Tar sämre hand om er ifall ni är otrevliga. Och kockarna är argsinta och crazy och endast deras önskan om att ligga med servitriserna hindrar dem från att spotta i maten när gäster är besvärliga. Det är dagsens sanning.

Själv går jag före köer, jag får rabatt, jag får saker gratis, jag får alltid bra bord på mina älsklingsrestauranger. Min hemlighet? Jag har för vana att alltid se folk i ögonen, le och säga hej. För mig är det självklart att säga "jag skulle vilja ha" istället för "jag skall ha" eller "ge mig", och jag tackar alltid. Jag gör sådant som vanligt folk inte gör: Jag behandlar servicepersonal som människor och inte som slavrobotar.

Jag är en gammal servitris som fick en röst, och jag skulle vilja använda den rösten till att säga: Skärp er för i helvete, gott folk, var inte så tanklöst nonchalanta! Ingen kommer dö om ni råkar vara lite trevliga.

Lisa Magnusson, 27, skriver krönikor för Aftonbladets Debatt-sajt.

Läs hennes blogg här.

Följ ämnen i artikeln