Landets bilägare får betala – som vanligt

Debattören: Den som kör bil tycks alltid kunna beskattas hårdare

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2017-10-11 | Publicerad 2017-10-05

Den ständigt ökande beskattningen av landets bilister sker på minst sagt tveksamma grunder, skriver Christian Ekström, vd Skattebetalarna.

DEBATT. Bilisterna är politikernas Särimner – grisen i den nordiska mytologin som kunde slakas och ätas varje kväll för att återuppstå nästa morgon, redo att bli middag igen. Bilister kan – verkar det som – beskattas hur många gånger som helst och på alla upptänkliga sätt.

I augusti 2014, mitt under brinnande valrörelse, lovade Magdalena Andersson att bensinskatten inte skulle höjas. Det var ju redan ”jättedyrt att tanka”. Sedan dess har hon hunnit bli finansminister och höjt bensinskatterna. Tre gånger. Och kreativiteten när det gäller att uppfinna nya skatter är imponerande.

Exempelvis har regeringen genom en listig konstruktion lyckats med konststycket att få till en årlig skattehöjning på bensin genom en automatisk uppräkning som inte ens behöver godkännas av riksdagen. Men det slutar inte där.

Med ett så kallat bonus-malussystem vill regeringen ge bonus till nya bilar med väldigt låga utsläpp. En god idé. Tyvärr kombineras den med att de som släpper ut mer beskattas ännu hårdare än i dag.

Jag behöver knappast tillägga statens intäkter från straffskatten kommer att överstiga de bonuspengar som betalas ut. Som motiv anges miljöpåverkan, men risken är att effekten blir den motsatta. Högre nybilspriser riskerar att leda till att fler behåller sin gamla bil, som i regel har högre utsläpp. Förutom miljön drabbas de med måttliga inkomster samtidigt som exklusiva elbilar subventioneras.

Även personer med tjänstebil drabbas. Från och med nästa år kommer förarna att beskattas för värdet av trängselskatten, i stället för som i dag då värdet för trängselskatt ingår i förmånsvärdet (som beräknas schablonmässigt av Skatteverket). För den som kör mycket bil i Stockholm eller Göteborg kan det handla om många tusentals kronor per år.

Men tro inte att det räcker. I ett projekt finansierat av Energimyndigheten undersöker IVL, Svenska Miljöinstitutet i samverkan med Chalmers tekniska högskola möjligheten att införa en kilometerskatt för personbilar. Frågan om kilometerskatt har debatterats länge och nyligen skrotade regeringen tillfälligt planerna på att införa en kilometerskatt för tung trafik. Nu har planerna alltså återuppstått, men med privatbilisterna i fokus.

Den ständigt ökande beskattningen av landets bilister sker på minst sagt tveksamma grunder. Bilister betalar i dag in cirka 60 miljarder kronor i särskilda skatter, framförallt drivmedelsskatter och fordonsskatt. Två tredjedelar av en bensintank är skatt. Samtidigt är personbilismen det enda transportslag som betalar sina egna samhällskostnader i form av exempelvis vägslitage, olyckor och miljöpåverkan och det med råge. Mot den bakgrunden är nya och höjda skatter minst sagt tveksamma.

För många finns inget realistiskt alternativ till bilen och för många familjer krävs två bilar för att jobb och vardag ska fungera. Bilen är helt enkelt omistlig för många. Kanske är det just därför som den är så behändig att beskatta. Eftersom de flesta inte har något val kan finansministern alltid vara säker på att pengarna rullar in när skatterna höjs.

De ständiga skattehöjningarna för landets bilister är ett sviket vallöfte.

De drabbar många utan reella alternativ till bilen, är orättvisa och svåra att med sakliga argument motivera. Tyvärr tycks det som om klirret i statskassan låter så ljuvt att regeringen väljer att bortse från orättvisor och löftesbrott. Det är orimligt. Bilen behövs både för att få arbetsmarknaden att fungera och för att privatlivet ska gå ihop. En klok politik börjar med den utgångspunkten.


Christian Ekström, vd Skattebetalarna


Häng med i debatten och kommentera artikeln – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Compact Laddbox 8m

7 990 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 999 kr

COMPUTERSALG

Belkin BoostCharge Convertible Qi2 Wireless Pad to Stand

865 kr

LADDBOXBOLAGET

Zaptec Zapcharger Pro Typ 2 32A 22kW

10 790 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

6 290 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

4 895 kr

EVIFY

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

3 709 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

COMPUTERSALG

Webasto Stand Slim Duo for Pure, Next & Unite

9 190 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

COMPUTERSALG

InnoHome CHARLIE-1 EV Type 2 32A 7,4kW

6 289 kr

TEKNIKPROFFSET

Garo GLB 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

6 999 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

4 795 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

PROSHOP

Wallbox Copper SB

5 097 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 893 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

7 995 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 16A 3-fas 11kW

29 990 kr

COMPUTERSALG

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

3 976 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

6 990 kr

TEKNIKPROFFSET

Deltaco E-Charge Wallbox 1-phase 6-16A Mode 3, Type 2

3 499 kr

WEBHALLEN

Google Pixel let Dock

1 599 kr

BILIA

DEFA eMove Mode 2

2 899 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

11 690 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 5m (PLP2-0-2-4-9-002)

6 990 kr

TIBBER STORE

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 195 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu