Det måste bli ett slut på era låtsasförslag

Replik från lärare om regeringens ”kulturförändring” i skolan

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-11-08

Med någon slags blind övertro på kostnadsfria pappersprodukter skriver Pehrson och Edholm om konsekvenstrappor och förväntansdokument. Som att lösningen vore så enkel. Som att inte skolor redan provat detta i åratal. Replik från läraren Maria Wiman.

REPLIK. Liberalernas partiledare Johan Pehrson och skolminister Lotta Edholm skriver att lärarna ska bestämma i skolan. De pratar om ett startskott för vad de kallar en kulturförändring.

Som lärare ser jag dock bara startskottet på ännu ett gratisförslag, ännu en tillsatt utredning och ännu ett tomt slag i luften. Och det står mig upp i halsen.  

 

Med någon slags blind övertro på kostnadsfria pappersprodukter skriver Pehrson och Edholm om konsekvenstrappor och förväntansdokument.

Som att lösningen vore så enkel. Som att inte skolor redan provat detta i åratal.

De skriver också om akutskolor, avstängningar och omplaceringar. Den kulturförändring ministrarna så stolt visar upp tycks handla om verkningslösa dokument och kraftfulla åtgärder när allt redan är försent.

 

Jag har svårt att förstå hur det kan vara så komplicerat. Om man någon gång hade lyssnat på professionen skulle man funnit att lösningen inte handlar om fler dokument, fler möten på skolan eller att fortsätta låta samma elever år efter år straffa ut sig.

Vi behöver förstå vad nedskärningarna gör med våra barn. Vi behöver inse att för stora klasser, för få nivågrupperingar, för lite fritidspersonal, avsaknaden av elevassistenter och en alltför slimmad elevhälsa får ödesdigra konsekvenser.

 

Ingen kadaverdisciplin i världen kan rädda upp en utarmad skola. Och vi behöver förstå att lärare som inte har tid att planera eller efterarbeta sin undervisning, lärare som springer mellan lektionerna och lärare med ett uppdrag som spiller över och aldrig tar slut - kommer att få det mycket svårt att hitta struktur i klassen.

Alldeles oavsett om det formulerats snitsiga konsekvenstrappor eller om vi får ökade befogenheter att kasta ut eleverna i korridoren med huvudet först.

 

Det måste bli ett slut på uddlösa låtsasförslag i en skola där den psykiska ohälsan bland elever ökar och lärare toppar statistiken över sjukskrivningar.

Hör ni inte att larmet går, blinkar och tjuter? Vi har inte tid att vänta på flera tandlösa utredningar.


Maria Wiman, lärare

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.