Coronakrisen slår hårt mot journalistiken

Schibsted och Bonnier: Vi uppmanar annonsörerna att välja svenska medier i stället för globala sociala nätverk

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2020-03-23

Starka redaktionella medier behövs i coronakrisen. Därför vill vi uppmuntra annonsörerna att prioritera svenska medier framför globala sociala nätverk, skriver Joakim Flodin från Schibsted och Alexander Lydecker från Bonnier.

DEBATT. Vi befinner oss i en historisk situation, med en global pandemi som påverkar Sverige i grunden, i varje vardagligt beslut. Mycket tyder på att den här situationen kommer att bestå eller förvärras under en ganska lång tid. Det närmaste dagarna och veckorna ställs vi inför extra stora och viktiga utmaningar.

Spridningen av covid-19 har redan resulterat i historiska åtgärder från myndigheter och en utbredd oro i samhället.

Situationen slår dessutom hårt mot världsekonomin, många branscher och företag har det ett otroligt tufft just nu. Detta gäller även mediebranschen, där medieföretag, reklambyråer och mediebyråer står inför stora utmaningar.

I det här läget är det helt avgörande att få tillgång till seriös och faktabaserad journalistik. Informationsbehovet är stort i hela landet. Detta leder till historiska trafik- och tittarsiffror i svenska medier som Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter, SvD eller Dagens industri.

Här arbetar redaktörer nu dygnet runt för att sprida viktig information ur ett nationellt och lokalt perspektiv, vilket också regeringen understryker genom att placera våra medier i gruppen av samhällsviktiga funktioner som måste hållas igång under en kris.

Starka redaktionella medier är utan tvekan en styrka för vårt samhälle, och medias roll som nyhetsförmedlare är särskilt viktig just nu.

Det finns samtidigt mycket felinformation, konspirationsteorier och ”falska nyheter” som sprids framför allt på sociala medier. Nyligen rapporterade TT om ryska mediers desinformation.

Intäkterna för de svenska kommersiella medierna kommer att pressas hårt under de kommande månaderna och annonsintäkterna påverkas.

Svenska medier bör prioriteras av annonsörerna eftersom vi är det bästa alternativet för en trygg och säker annonsmiljö. Det är så det alltid ska vara, även när krisen drabbar oss alla – reklambyråerna, mediebyråerna, media och annonsörerna.

Vi vill därför uppmuntra alla annonsörer att göra en bedömning om de investeringar de nu gör i sociala medier kan flyttas till svenska redaktionella medier. Självklart för att vi vet att vi kommer att generera goda resultat för annonsören. Är du som annonsör osäker – låt oss försöka!

I en tid då hela vårt samhälle ställs på sin spets och vi alla förväntas dra vårt strå till stacken, vill vi uppmuntra alla i vår bransch att ta en extra titt på vilka behov svenska medier kan lösa.

Fortsatta investeringar i globala sociala nätverk bidrar inte till rätt information eller skatteintäkter till vårt land. 


Joakim Flodin, CEO Schibsted Marketing Services
Alexander Lydecker, CCO Bonnier News


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.