Annons

Så förverkligar du din affärsidé nu

Som entreprenör är det lätt att fastna i jakten på den unika affärsidén.

Kommer den hålla, finns det en marknad, kan jag skala upp?

– Ibland kan det bli  ett onödigt stort fokus på idén, istället för på genomförandet. Det finns inga affärsidéer som säljer sig själva, säger Johan Kreicbergs, företagarekonom på Swedbank och sparbankerna.

Det kryllar av affärsidéer i Sverige, men många förblir just det – idéer.

Om man tvivlar på att affärsidén kommer att hålla är det lätt att skjuta upp företagsstarten. Ofta helt i onödan, enligt Johan Kreicbergs, företagarekonom på Swedbank och sparbankerna.

– Det är nästan omöjligt att bara utifrån beskrivningen av en idé säga om ett företag kommer lyckas eller inte. Tittar du på framgångsrika företag i dag har de inte alltid haft en klockren idé – utan det handlar också om hur de går tillväga, säger Johan Kreicbergs.

Som exempel nämner han ett amerikanskt företag som dragit in hundratals miljoner dollar i riskkapital för en ny sorts skjortmodell – som inte ska stoppas innanför byxlinningen.

– Jag tror inte att grundarna lutade sig tillbaka efter att de kläckt den idén och tog det lugnt för att de kände att det här säljer sig självt. Det ligger hårt arbete bakom för att få en idé att slå.

EXTERN LÄNK:

Tävlingen Swedbank rivstart - gör världen bättre med din affärsidé

Testa produkten i ett tidigt skede

Det klassiska uttrycket ”10 procent inspiration och 90 procent transpiration” tycker han stämmer väl in på att vara entreprenör.

– Det är så klart en stor fördel att ha en bra affärsidé, men hur du förvaltar den och hur mycket tid och engagemang du kan lägga är också viktigt för hur framgångsrikt företaget blir, säger Johan Kreicbergs.

Har man en affärsidé i lådan är Johan Kreicbergs tips att försöka testa vid sidan av. I vissa fall går det att starta i liten skala vid sidan av jobbet. Kräver det större engagemang kan man kanske fråga om tjänstledigt under uppstartsperioden.

– Det finns sätt att testa sina vingar som entreprenör och ändå behålla hängslen och skärp. Att testa produkten eller tjänsten på marknaden tidigt ger dig också en fingervisning om det finns intresse för din idé.

Var med och delta i entreprenörstävlingen

Har du en affärsidé som vill göra världen lite bättre? Då kan du delta i entreprenörstävlingen Swedbank rivstart. Syftet med tävlingen är att stödja idéer som både har en stark affärspotential och vill bidra till en positiv förändring i samhället.

– Det finns ett påtagligt intresse för företagsidéer som bidrar till en positiv förändring i samhället, inte minst i den yngre generationen.

Tänk på det här när företaget växer

Glöm inte trygghetslösningar

”Det är tyvärr så att många företagare hoppar över trygghetslösningar, som tjänstepension, a-kassa och sjukförsäkringar. Som företagare är man inte odödlig och företagare är tyvärr överrepresenterade i gruppen som inte sparar, till exemepel till pensionen.”

Rekrytera smart

”För att bygga ett bra team kan det vara bra att rekrytera personer som inte likar dig själv. När företaget växer letar du efter någon som kompletterar dina kompetenser för att få in nya perspektiv och förmågor i företaget.”

Delegera

”När förtaget växer förändras din roll och du måste lära dig släppa kontrollen. Du går från att sköta allt till att inrikta dig på de saker som du verkligen är bra på. Kanske är det produktutveckling eller styrelsearbetet istället för att vara vd.”

EXTERN LÄNK:

Läs mer om Swedbank rivstart och de fullständiga villkoren på swedbank.se/rivstart

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln