Annons

Minska svinnet och tjäna pengar på det

Många har vi prylar hemma som bara ligger och skräpar.

I stället för att slänga är det nu enkelt med att sälja vidare med smarta streetloppisappen Shpock.

– Vi tycker att det ska vara gratis att annonsera, säger Annette Karlberg.

Streetloppisappen Shpock har gjort en undersökning som visar att mer än hälften av svenska folket väljer att slänga prylar istället för att sälja dem vidare eller skänka dem till någon som behöver dem.

Värst är män i medelåldern. Hela 65 procent av alla män slänger prylar som de inte längre behöver, mot 48 procent av alla kvinnor. 

– Det är klart att det kan ta emot att sälja något för en hundring om man måste betala en annonskostnad. Särskilt om man bara vill bli av med prylen, utan att ta betalt. Vi tycker att det ska vara gratis att annonsera, säger Annette Karlberg, ansvarig för Shpock i Sverige.

EXTERN LÄNK

Ladda ner appen för att börja sälja och köpa prylar!

Personer i åldersgruppen 18–34 är bäst på att sälja vidare prylar och är också den åldersgrupp som i högst utsträckning uppger att de passar på att rensa ut bland prylar när de har ont om pengar.

– Unga människor verkar ha en lägre tröskel för att köpa och sälja begagnat. Förhoppningsvis är det en trend som de tar med sig upp i åldern även om deras egen ekonomi förbättras, så att vi alla bidrar till ett mer hållbart samhälle, säger Annette Karlberg.

Mycket oanvänt som inte tas tillvara

Shpocks undersökning visar även att många har saker hemma som de inte längre använder. Runt hälften uppger att de har kläder som de vuxit ur eller som de inte gillar längre.

– Med tanke på hur kostsam klädproduktionen är både för miljön och för den egna plånboken är det synd att urvuxna kläder eller felköp bara blir liggande i folks garderober. Det tar bara 30 sekunder att lägga upp en annons på Shpock och det kan det ju vara värt för att få snurr på sina garderobslik, säger Annette Karlberg.

EXTERN LÄNK

Ladda ner appen för att börja sälja och köpa prylar!

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln