Annons

Så revolutionerades tunnelbanan i London

Lite krångligt, dyrt att sköta och anpassat för resenärer som åker mycket. Så kunde man beskriva biljettsystemet i Londons tunnelbana i början av 2010-talet.

Frågan gick ut till Mastercard – finns det något sätt att göra det enklare att köpa biljetter?

Kollektivtrafiken i London är en av de mest välanvända i världen och varje dag reser ungefär 15 miljoner människor kollektivt. Men i början av 2010-talet insåg Transport for London att man behövde göra det ännu smidigare att köpa biljetter – bland annat för de 19 miljoner internationella besökare som kommer till staden varje år.

För det krävdes mycket av jetlaggade internationella besökare som ville använda tunnelbanan eller åka buss. Först var besökarna tvungna att köpa ett biljettkort, sedan ladda det med pengar i en biljettautomat. Först därefter kunde besökaren komma igenom tunnelbanespärrarna.

Dyrt att sköta

Dessutom var det befintliga systemet krångligt även för Transport for London, som behövde se till att över 500 000 biljettkort distribuerades varje månad och få in pengar från alla möjliga ställen som sålde biljettkorten.

Enklast hade så klart varit om man kunde betala direkt i spärrarna med ett internationellt accepterat betalmedel – utan att behöva köpa och ladda ett biljettkort, konstaterade Transport for London.

Säker betalning

Därför tog man kontakt med Mastercard för att se om företagets teknologi för kontaktlösa betalningar kunde användas. Mastercard har nämligen under de senaste åren lagt ner stora resurser för att utveckla en säker och effektiv metod för kontaktlös betalning – utöver det robusta nätverk för betalningar man redan har på plats.

För att göra kontaktlösa betalningar säkra utvecklade Mastercard tidigt ett så kallat tokeniseringssystem. Det innebär att ditt kortnummer egentligen aldrig används i transaktionen. I stället är det ett annat nummer, ett token, som används vid betalningen. Vid köptillfället hålls kortnumret därför gömt vilket tillför ytterligare ett lager av säkerhet.

Över förväntan

Mastercard lyckades integrera sin teknik i det befintliga biljettsystemet och det sjösattes 2014. Med Mastercards lösning behövs ingen PIN-kod när man passerar spärrarna, allt kunden skulle behöva göra är att ”blippa” sitt betalkort när resan börjar och blippa ytterligare en gång när resan tar slut. Och säkerheten garanteras av Mastercards system för tokenisering.

Nu kan Transport for London konstatera att resultatet vida överträffat förväntningarna. 2017 hade mer än 850 miljoner resor betalats med betalkort och fler än 19 miljoner unika betalkort, från mer än 100 länder, har blippats i spärrarna.

Varje dag genomförs fler än 1,8 miljoner resor med hjälp av Mastercards lösning. Dessutom växer andelen resor som görs med mobiltelefonen som betalmedel - som också drivs med stöd av Mastercards teknik.

Under 2019 kommer ett liknande system att införas i Stockholm och även här har Mastercard varit involverad i utvecklingen – om än inte till lika stor grad som i London.

EXTERN LÄNK:

Läs mer på Mastercards sajt

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln