Optimerad kombi

PROVKÖRT/KIA OPTIMA SPORTSWAGON

Foto: WOLFGANG GROEGER-MEIER
MOTOR

Kia är ett av de starkast växande bilmärkena i Sverige sedan flera år tillbaka och det är en stark bedrift med tanke på att märket inte har haft någon kombimodell i D-segmentet, även kallat mellanklassen.

Fram tills nu. Kia Optima Sportswagon ska locka tjänstebilskunderna från bland andra Volvo V90 och Volkswagen Passat.

Följ Aftonbladet Plus på Facebook
Det sydkoreanska märket är tredje störst i Sverige när endast försäljning till privatkunder räknas, men när även försäljning till företag och tjänstebilsköpare räknas in halkar Kia ned till en femteplats i listan. Kia ligger efter sina konkurrenter på företagssidan och det kan till stor del skyllas på att man inte har haft någon modell som har varit attraktiv. Hos tjänstebilsköparna dominerar kombibilar i mellanklassen och just en sådan har Kia saknat. Cee’d finns förstås i kombiutförande, men den är för liten för tjänstebilsåkarna som hellre har en större bil.

Därför är Optima Sportswagon så viktig. Med Optima SW som draglok har Kia som mål att klättra upp till en tredjeplats i den totala försäljningsstatistiken 2018. Det är ett oblygt mål för ett märke som var en doldis, en uppstickare på den svenska bilmarknaden för inte så mycket mer än ett decennium sedan. Kommer Optima SW att lyckas dra lasset?

Kia har lyckats väl med formgivning av kombiversionen av Optima.
Kia har lyckats väl med formgivning av kombiversionen av Optima.

Syskon med Sportage

Optima är inte riktigt så ny som den kan verka. Den fjärde generationen Optima lanserades i USA redan våren 2015, Europaversionen har dock dröjt. Enligt Kia fanns det mycket att ändra på och rätta till för att nya Optima skulle passa den europeiska marknaden.

Därmed kan man säga att nya Optima är utvecklad ungefär jämsides nya Sportage som kom i fjol, vilket framgår tydligt.

Optima och Sportage står för det nya Kia där designen är mer vågad och kvalitetskänslan högre än tidigare. Bortsett från vissa trista materialval i inredningen och några plastiga knappar på mittkonsolen håller Optima en hög nivå.

Optima SW är 486 centimeter lång och hamnar därmed precis i mitten av mellanklassen. Passat är nio centimeter kortare, Volvo V90 är åtta centimeter längre. Kia har inte varit lika slarviga med måtten som Volvo men inte heller lika duktiga som Volkswagen. Med en möjlig lastvolym på 552–1 686 liter rymmer Optima SW inte lika mycket bagage som Passat men i stort sett lika mycket som V90 som lastar 560–1 780 liter.

Optima SW är dock smartare utformad än V90. Medan Volvo har snålat och byggt ett baksäte vars ryggar endast kan fällas i två delar i proportionerna 60/40 har Kia gjort jobbet ordentligt och erbjuder 40/20/40-fällning. I bagageutrymmet finns dessutom skenor där lastbågar kan fästas och säkra lasten, och insynsskyddet kan plockas bort och förvaras under lastgolvet.

Trots att Optima SW är några centimeter kortare än konkurrenten från Hisingen så har den alltså ett fullt jämförbart bagageutrymme och därtill ett baksäte som inte går av för hackor. Utan att ha Volvon på plats för en direkt jämförelse vågar jag nog säga att Kian kan matcha Volvons benutrymme och komfort i baksätet.

I Sverige erbjuds inte Optima Sportswagon med en manuell växellåda.
I Sverige erbjuds inte Optima Sportswagon med en manuell växellåda.

Trångt med glastak

Det är tyvärr inte lika gott ställt i framstolarna. Provkörningen inleds i en bil utrustad med panoramaglastak och elmanövrerade stolar. Då blir takhöjden alltför snål. Undertecknad är 192 cm lång och därmed inte onaturligt lång, men för att inte gnugga pannan mot taket måste jag huka. I ett annat exemplar utan glastaket finns inte samma problem, men jag sitter fortfarande högt.

Kia ska stå för det sportiga, vågar vi säga dynamiska, i Hyundai-Kia-koncernen, och för att visa att de menar allvar har de värvat Albert Biermann från BMW:s M-division. Biermann har bland annat ansvarat för chassiutvecklingen av M3 och M5 och nu ska han se till att alla bilar från Hyundai och Kia ska gå bättre på vägen.

Det vore lögn att påstå att Optima känns som en BMW M5, men den gör inte bort sig. Styrningen är lätt och direkt och är flera snäpp bättre än gamla Kia-styrningar. Biermann må vara duktig men jag tycker nog att han har slarvat med fjädringen. Optima är initialt hård och går lite småstudsigt på ojämn väg, men när vägen svänger visar den sig ändå vara mjukt satt med krängning som följd. Det handlar dock om nyanser, Optima har inte riktigt samma balans som Passat och V90 men är inte dålig för det.

Bensinmotorerna som erbjuds är på två liter och finns med eller utan turbo.
Bensinmotorerna som erbjuds är på två liter och finns med eller utan turbo.

Motorutbudet är snålt tilltaget. Bästsäljaren torde bli 1,7-litersdieseln med 141 hästkrafter och 340 Nm. Som alternativ finns en bensinmotor på 2,0 liter utan överladdning som ger 163 hk och 196 Nm. Samma motor finns med turbo som höjer effekten till 245 hk och 353 Nm. Då får Optima namntillägget GT och gör 0-100 km/h på 7,6 sekunder, vilket gör den till Kias snabbaste bil hittills.

Endast en diesel

Att 1,7 CRDi är enda diesel- alternativ är en besvikelse. Det är en motor som duger för lugn vardagskörning men inte mer, det finns inte samma kraft som i konkurrenternas motsvarigheter. Motorbullret håller sig dock på en anständig nivå.

Kia har en modernare och bättre tvålitersdiesel med 185 hk och 400 Nm. Den motorn finns i Sportage och skulle passa bra i Optima SW som då skulle bli en direkt konkurrent till Passat TDI 190. Det är också en besvikelse att fyrhjulsdrift inte finns på kartan för den här generationen Optima. Vi svenskar efterfrågar fyrhjulsdrift men Sverige står alltjämt för en liten del av Kias marknad och då lönar det sig inte att ta fram ett fyrhjulsdrivet utförande av Optima.

Mobilen går att ladda trådlöst. Om du har en androidtelefon det vill säga.
Mobilen går att ladda trådlöst. Om du har en androidtelefon det vill säga.

Vid lanseringen erbjuds Optima SW endast med automatlåda. De små motorerna får en sjustegad dubbelkopplingslåda medan GT-modellen har en vanlig automat. Manuella växellådor är inte ett alternativ eftersom Kia Sverige har prioriterat att kunna sätta in adaptiv farthållare i alla bilar, och en sådan fungerar som bekant inte i kombination med manuell växellåda. Optima Sedan erbjuds redan nu i ett laddhybridutförande och nästa år stoppas den drivlinan ned i kombin. Då blir Optima SW ett intressant alternativ till Passat GTE.

Många rätt

Ovanligt liten infotainmentskärm för att vara en helt ny bil.
Ovanligt liten infotainmentskärm för att vara en helt ny bil.

Optima SW har många rätt på pappret, Kia har varit smarta nog att stoppa in all den teknik och utrustning som dagens bilköpare förväntar sig. Saker som rattvärme, läderklädsel, panoramaglastak, smart bagageutrymme och modern infotainmentteknik. Saker som den inte så bilintresserade kan förstå och uppskatta. Det kan vara saker som gör modellen till en vinnare när köpekontraktet eller leasingavtalet ska undertecknas.

Sikten snett bakåt är väldigt begränsad.
Sikten snett bakåt är väldigt begränsad.

KIA OPTIMA SPORTSWAGON 1,7 CRDI DCT

Pris: 292 900 kronor.

Motor: Diesel. 4-cyl, 1,7 liter, turbo. 141 hk (104 kW) vid 4 000 r/min, 340 Nm mellan 1 750–2 500 r/min.

CO2: 120 g/km.

Förbrukning: 0,46 l/mil (bl).

Acceleration: 0–100 km/h 11,1 s.

Toppfart: 200 km/h.

Storlek (l/b/h): 486/186/147 cm.

Tjänstevikt: 1 605 kg.

Maxlast: 545 kg.

Rikligt utrustad.

Dieselmotorn är för svag.

Slutomdöme: En snygg kombi som skulle bli bättre med dieselmotorn på 185 hk.

Erik Wedberg