Seat Ibiza har äkta GTI-känsla
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-05-21
- men priset är skyhögt
Det spanska GTI-bidraget har funnits i några år och genomgått en ansiktslyftning som var välbehövlig.
I grunden en vanlig Ibiza där spanjorerna stoppat ner Volkswagens femventilade 1,8-litermotor på 156 hästkrafter och det är en bra GTI-motor.
Här finns ett kraftfullt bottendrag och längre upp i registret både låter det härligt och skjuter på bra.
Så långt skön, äkta GTI-känsla.
Men när vi kommer till växellådan känns det visset; lådan har alldeles för långa slag och är inte tillräckligt exakt.
Men interiört finns de rätta sakerna: sportigare stolar och fräsiga detaljer.
Också Seat är klart roligare att köra på grus än på asfalt; det är lätt att rikta in nosen med hjälp av en bakvagn som släppts ut i kontrollerad drift.
Detaljintrycket är dessvärre inte bra. Det slamrar från olika håll och Cupra är också en av de bullrigare i klassen. Lite synd, för Cupra är trots att den är något åldrad i konstruktionen en äkta GTI-bil som har klara kvaliteter.
Men priset känns skyhögt i synnerhet med tanke på det dåliga andrahandsvärdet.
Fler GTI-bilar:
Fräckast, fartigast, tuffast Peugeot GTI är klassens fynd
Störst, starkast, snabbast Renault Clio har äkta GTI-känsla
Tomt i tanken och plånboken... Volkswagen Lupo känns liten och alert
Mycket körglädje med Toyota Yaris - men var är morret?
Seat Ibiza Cupra
Thomas Berggren